FLUNKENDE NYTT: I sitt nye 500 kvadratmeter store showroom på Skøyen, er wheel.me klare til å viser frem sine løsninger.
FLUNKENDE NYTT: I sitt nye 500 kvadratmeter store showroom på Skøyen, er wheel.me klare til å viser frem sine løsninger.

Autonomt hjul gjør dumme ting smarte

SKØYEN/FREDRIKSTAD: Norske Wheel.me har funnet opp hjulet på nytt, og har fått innpass hos internasjonale giganter. Nå åpner showroom på Skøyen og fabrikk i Fredrikstad med stor produksjonskapasitet.

Publisert
KJERNEN: Dette er undersiden av en Wheel.me Genius med det spesielle Mecanum-hjulet.
KJERNEN: Dette er undersiden av en Wheel.me Genius med det spesielle Mecanum-hjulet.

Atle Timenes har drevet Wheel.me siden 2013 ut fra ideen er at det skal gå an å sette et hjul på nesten hva som helst, og at det hjulet skal være smart og kommunisere trådløst.

– Da gjør vi en i utgangspunktet dum enhet om til en autonom, mobil robot, forteller Timenes.

Wheel.me tilbyr i utgangspunktet to ulike løsninger Wheel.me Genius og Wheel.me Frame. Wheel.me Genius innebærer at hjul monteres på et objekt.

INTERNASJONALT MILJØ: Wheel.me har vokst raskt, og har over 50 ansatte fra totalt 29 ulike land. Fra venstre: Pol Ferrer Garcia, Ntiakoh Nicholas Kakra, Charlotte Heggem og Ceara Rojas. som alle er robotingeniører. Her foran en Wheel.me Frame som består av fire Wheel.me Genius-enheter, som det er mulig å montere hvilken lastbærer man ønsker oppå.
INTERNASJONALT MILJØ: Wheel.me har vokst raskt, og har over 50 ansatte fra totalt 29 ulike land. Fra venstre: Pol Ferrer Garcia, Ntiakoh Nicholas Kakra, Charlotte Heggem og Ceara Rojas. som alle er robotingeniører. Her foran en Wheel.me Frame som består av fire Wheel.me Genius-enheter, som det er mulig å montere hvilken lastbærer man ønsker oppå.

Det andre systemet, Wheel.me Frame, innebærer at Wheel.me Genuis monteres på en ramme som kan tilpasses i ulike størrelser, og dermed i praksis blir en AMR tilpasset ulike lastbærere eller produkter.

Selvutviklet

Begge systemene bruker SLAM-teknologi til navigering og kartlegging av områdene der hjulene skal operere. SLAM står for Simultaneous Localization and Mapping, og innebærer at roboten/hjulene kjører rundt i lokalet og tegner et kart som lagres i en skyløsning.

– Vi har utviklet all hardware og software selv, og installasjonen går kjempefort. Når systemet er i drift, vil kartet hele tiden oppdateres, forklarer Timenes.

MANNEN BAK: Atle Timenes har drevet Wheel.me siden 2013 og gleder seg over at det nå skaleres voldsomt opp.
MANNEN BAK: Atle Timenes har drevet Wheel.me siden 2013 og gleder seg over at det nå skaleres voldsomt opp.

En nøkkel med Wheel.me er at det skal være enkelt, og at førstegangsinvesteringen er lav.

– Vi tilbyr dette som robot as a service. Du trenger ikke gjøre store investeringer direkte up front, men få en månedlig pris og da er alt inkludert. Enkelheten her er også viktig. Alt styres med en app med veldig enkle funksjoner. Det vi ser er at dette er en litt ny verden for brukerne, sier Timenes.

Enkel service

AUTOMATISERT: I fabrikken i Fredrikstad er produksjonsrobotene i ferd med å komme på plass. Rundt 85 prosent av produksjonsprosessen skal bli automatisert.
AUTOMATISERT: I fabrikken i Fredrikstad er produksjonsrobotene i ferd med å komme på plass. Rundt 85 prosent av produksjonsprosessen skal bli automatisert.
SELVGJORT ER VELGJORT: Transporten fra delelageret til fabrikken skal gjøres med Wheel.me sine egne roboter naturligvis.
SELVGJORT ER VELGJORT: Transporten fra delelageret til fabrikken skal gjøres med Wheel.me sine egne roboter naturligvis.

Også service og vedlikehold av robotene skal være enkelt. Teknologien er modulbasert, og kunden skal kunne fikse mye selv – raskt.

– Om noe skulle skje med ett hjul, kan kunden bytte det ut ganske enkelt. De kan klikkes inn og klikkes ut. Det samme gjelder andre moduler. Du kan bytte batterier og andre deler raskt. Da blir kunden uavhengig av oss på ting som er tidskritisk. Det er veldig enkelt opplegg.

Wheel.me-teknologien har blant annet blitt brukt på luksusmøbler og innen helsevesenet, men for Timenes og de over 50 kollegaene har fokus gradvis dreid seg over mot produksjon og logistikk. Samtidig har fokuset helt siden oppstarten vært internasjonalt.

– Derfor har vi vært mye i USA og Tyskland. Vi ønsker selvfølgelig flere norske kunder, men inntil nå har det vært mer naturlig å jobbe mer i USA og Tyskland, forteller Timenes.

Store testkunder

Og flere store selskaper prøver teknologien, blant annet det franske storkonsernet Faurecia, som er verdens niende største produsent av bildeler med en omsetning på over 15 milliarder euro og over 500 fabrikker verden over.

ROBOTER LAGER ROBOTER: De første robotene er i gang med deleproduksjonen i Fredrikstad.
ROBOTER LAGER ROBOTER: De første robotene er i gang med deleproduksjonen i Fredrikstad.

– Vi er i gang med prosjekter for dem, og jobben er rett og slett å flytte materiell, forteller Timenes.

Hjulteknologien som benyttes er også unik, nemlig såkalte Mecanum-hjul. Dette hjulet består av selvstendig roterende gummisylindre, noe som gjør at alle tenkelige bevegelser og retningsforandringer er mulig.

– Grunnen til at vi bruker det er at det gir oss en overlegen presisjon, samt at de egner seg godt på områder der det er trangt, som jo i praksis er over alt, sier Timenes.

På slutten av fjoråret gjorde Wheel.me en større emisjon, og hentet nærmere 130 millioner kroner. Blant investorene i emisjonen er Ferd, CentraGruppen, Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet og MP Pensjon.

PROSESSEN: Produksjonsrobotene forsynes med deler ...
PROSESSEN: Produksjonsrobotene forsynes med deler ...

– Vi skulle egentlig bare hente 75 millioner, men interessen var så stor at vi valgte å utvide, forteller Timenes.

Automatisert produksjon – i Norge

Etter mange år med mye forskning og utvikling, markedsarbeid og finansiering, er Wheel.me nå i ferd med å sette opp produksjonstakten og markedsarbeidet med ny fabrikk, nye kontorer og nytt showroom. Produksjonen blir automatisert og vil finne sted i Fredrikstad.

... og spytter ut litt mer ferdige deler til Wheel.me-robotene.
... og spytter ut litt mer ferdige deler til Wheel.me-robotene.
FORELØPIG FOR HÅND: Foreløpig er produksjonen for en stor del manuell. Her ferdige Mecanum-hjul som skal på plass i en robot.
FORELØPIG FOR HÅND: Foreløpig er produksjonen for en stor del manuell. Her ferdige Mecanum-hjul som skal på plass i en robot.
KONSENTRASJON: Robotingeniør Ceara Rojas jobber med noen halvferdige roboter ved fabrikken i Fredrikstad.
KONSENTRASJON: Robotingeniør Ceara Rojas jobber med noen halvferdige roboter ved fabrikken i Fredrikstad.

– Vi skal bygge våre roboter med andre roboter, også bruker vi egne roboter til å transporten mellom robotene. Vi har ønske å ha produksjonen i Norge og ha tett kontroll på den. Det er mulig konkurransemessig dersom du automatiserer, sier Timenes.

Han regner med at fabrikken er helt oppe å gå i tredje kvartal i år.

– Da får vi en kapasitet som er ganske stor, og kan produsere rundt 80.000 roboter årlig per skift, sier Timenes. Det vil altså tilsvare en produksjon på 240.000 roboter i året ved døgnkontinuerlig produksjon.

Men Timenes legger til:

– Det holder jo en stund, men det er viktig å huske at vi legger opp til at dette ikke skal holde veldig lenge. Vi jobber med aktører som har ganske store behov.

Da MT var på besøk i produksjonslokalene i Fredrikstad tidlig i juli, var de første produksjonsrobotene på plass, men på grunn av den internasjonale forsyningssituasjonen tar leveransene litt lengre tid enn ønskelig – noe som også forsinker de første kundeleveringene.

Produksjonen i Fredrikstad skal være svært automatisert, og wheel.me sine egne roboter skal stå for interntransporten mellom delelager og produksjon. I sommer har det foregått en del manuell produksjon i lokalene, men når alt er oppe og går, vil rundt 85 prosent av produksjonsprosessen være automatisert. Da vil fabrikken kunne produsere én Wheel.me Genuis hvert 90. sekund.

PRODUKSJON: Fabrikken i Fredrikstad ligger på øra, i samme bygg som Barco.
PRODUKSJON: Fabrikken i Fredrikstad ligger på øra, i samme bygg som Barco.
Powered by Labrador CMS