Skal gi større utvalg og raskere levering

VESTBY: Optimeras nye, nasjonale sentrallager i Vestby er nå offisielt i drift, og skal gi store effektivitetsgevinster.

Publisert Sist oppdatert
Alison Taibo i arbeid ved plukkstasjon ved Optimeras sentrallager som håndterer både paller og miniload-kasser.
Alison Taibo i arbeid ved plukkstasjon ved Optimeras sentrallager som håndterer både paller og miniload-kasser.

– Sentrallageret rigger oss for vekst og posisjonerer oss sterkt overfor interne og eksterne kunder både i proff- og privat-markedet. Våre egne kjeder, partneres butikker og grossistkunder kan nå konkurrere enda skarpere på sortiment og leveringsfrekvens, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera i en pressemelding.

Fakta: Optimera

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.

Anleggets rolle i Optimeras logistikkstrategi er å håndtere småvarer slik som maling, verktøy, festemateriell, arbeidsklær og hageprodukter. Tyngre byggevarer som trelast, isolasjon, dører og vinduer blir tilkjørt direkte fra leverandør eller via Optimeras landsdekkende logistikknettverk med ti regionale distribusjonslagre.

Dramatisk økt kapasitet

Med den offisielle åpningen i Vestby, har Optimera nå flyttet hele sin sentrallagerfunksjon fra Kristiansand til Vestby. Det nye lageret med grunnflate på 23.000 kvadratmeter og opptil 20 meter takhøyde ligger på Vestby Syd.

- Vi har hatt begrenset kapasitet en periode i Kristiansand der hadde vi en total pallekapasitet på 13.000. Nå er det plass til 23.000 paller bare i krananlegget, så det sier noe om kapasitetsøkningen, sier Gard Erik Dahl til MT.

- Vi har rigget oss for fremtidig vekst. Tanken er at vi skal bredde oss på sortiment og øke leveringsfrekvensen ut til butikkene. Dermed tilgjengeliggjør vi et mye bredere sortiment på kortere ledetid, sier Dahl.

I tillegg til at kapasiteten i øyeblikket er mer enn god nok, har Optimera muligheter til å relativt enkelt øke kapasiteten. Bygget er satt opp slik at begge automasjonsløsningene kan utvides uten at det bygges på ytterligere areal. Det er også lagt til rette for å utvide på lageret med 8000 m² på eksisterende tomt.

Double deep

Anlegget har et både et tradisjonelt, gaffeltruck-betjent pallelager og et fullautomatisert høytlager. Høytlageret er levert av SSI Schäfer og kan håndtere 23.000 europaller på bare 5400 kvadratmeter fordi det med sin «double deep»-konstruksjon tar to paller i bredden.

I Vestby-lageret har SSI Schäfer også installert et miniload plukklager med en kapasitet på 33.000 kasser. Kassene ruller til en mesanin med plukkstasjoner som også er tilrettelagt for plukking fra pall. Medarbeidere klargjør forsendelsene på paller som automatisk senkes ned i mesaningulvet før utkjøring. Truckene i det nye lageret er for øvrig Linde-trucker levert av Hesselberg Truck, mens de manuelle reolene er levert av EAB.

- Den andre store fordelen er lokaliseringen. Fra Vestby reduserer vi ledetiden til mange destinasjoner i Norge – spesielt på Trondheimsaksen og videre nordover, der vi bruker mey tog. Til Tromsø er ledetiden nå en dag kortere fra Vestby enn den var fra Kristiansand, sier Dahl.

Effektive lagerbygninger og logistikk er avgjørende konkurransefaktorer i varehandel. Her Optimeras fullautomatiserte høytlager. (Foto: Optimera)
Effektive lagerbygninger og logistikk er avgjørende konkurransefaktorer i varehandel. Her Optimeras fullautomatiserte høytlager. (Foto: Optimera)

Driften i lageret har pågått en stund. Fra september ble automasjonsanlegget startet forsiktig opp. Gradvis har mer og mer av varene blitt distribuert fra Vestby og mindre fra Kristiansand.

Programvaren oppgradert

Samtidig med at reoler og kraner har installert, har Optimera også byttet både transportstyringssystem (TMS) og lagerstyringssystem (WMS). TMS-et levert fra Axia, mens WMS-løsningen kommer fra SSI Schäfer. Mye nytt på en gang, er selvsagt en utfordring, men også en nødvendighet, forteller Gard Erik Dahl.

- Det er en reise, det er det ingen tvil om. Men det er tatt nøye gjennomtenkte valg. Skal du rigge opp med automasjon, må du ha systemer som driver det som gjør at du kan utnytte fordelene best mulig, sier han.

25 prosent av Optimeras omsetning er fra privatkunder, og med det nye anlegget er Optimera mye bedre rigget for å håndtere vekst i netthandelen.

- Vi har en økende netthandelsdel, som kommer fra de ulike butikk-kjedene, sier Gard Erik Dahl.

Powered by Labrador CMS