- Transport- og logistikkbransjen har et stort ansvar med å påvirke politiske avgjørelser for å styrke konkurransekraften, understreker Arvid Moss. Som NHO-president har han den fremste tillitsmannsposten i norsk næringsliv. Foto: Per Dagfinn Wolden

Transport og logistikk gull verdt

– Takket være en oppegående transport- og logistikknæring har norsk næringsliv fantastiske muligheter til å lykkes.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier NHO-president Arvid Moss som fredag innledet på NHO LTs Kongress 2018 på Scandic Solli, Oslo.

Som NHO-president har Moss den fremste tillitsmannsposten i norsk næringsliv.

Han legger ikke skjul på at det fører med seg et stort ansvar å være pådriver for viktige spørsmål og viktige prosesser opp mot myndighetene i alle relevante fora.

- Utfordringene er mange både på kort og lang sikt, og omstillingen er her nå, sier NHO-presidenten.

– Næringslivet må lene seg frem og si at vi kan, og vil. Det gjelder ikke minst transport- og logistikkbransjen. Dere skal være best på markedet, var oppfordringen fra Moss til et 80-talls deltagere og representanter for NHO LTs medlemsbedrifter.

Logistikkkyndig

Som styreleder i Posten fra 2002 til 2012 lærte Moss mye om hva logistikk og omstilling handler om. Han viste til utviklingen fra Nor-Cargo til Bring/Posten i dag, en historie som preges av oppkjøp og digitalisering som slo inn i bransjen med full styrke.

Moss kåret til «Årets Styreleder» i Norge i 2008.

NHO-presidenten er konserndirektør i Hydro med ansvar for forretningsområdet Energi, klimaspørsmål samt forretningsutvikling i konsernet.

Hydro er en verdensomspennende logistikkbedrift som importerer og eksporterer flere millioner tonn aluminiumsprodukter årlig, sjøveien eller via andre transportmidler.

Hydro har 35.000 ansatte i 40 land på alle kontinenter.

Må være fremoverlent

Transportnæringen står overfor nye krav i en verden i endring.

- Norge og norsk næringsliv står foran spennende muligheter og betydelige utfordringer i årene som kommer. Det er viktig å tenke langsiktig og ta strategiske grep som sikrer levedyktighet og vekst over tid. NHO spiller en viktig rolle i dette, sier Moss og understreker følgende:

- Norge er et lite land i utkanten av Europa. Her gjelder det å redusere avstandsulempene. Norsk næringsliv har imidlertid en fantastisk mulighet til å lykkes. Takket være en god transport- og logistikknæring har vi allerede fått et betydelig samferdselsløft.

– Men det gjelder å være fremoverlent i en tid med store teknologiske endringer, og for å leve opp til en lavutslippsstrategi med høye mål. Transport- og logistikkbransjen har et stort ansvar med å påvirke politiske avgjørelser for å styrke konkurransekraften, understreker Arvid Moss.

Han viser til tre store megatrender med stor betydning for transport- og logistikknæringen: globalisering, klimaendringer og digitalisering.

Du kan lese mer om NHO-presidenten og NHO LTs årskonferanse i Transport Inside og Moderne Transport.

Powered by Labrador CMS