Norwegian Gannet_Sailing-20181026_lq (3)
Norwegian Gannet_Sailing-20181026_lq (3) (Astilleros Balenciaga)

Tingretten stanser fiskeriministerens «nei»

Norwegian Gannet får likevel frakte norsk laks snarveien til Kontinentet. Men fiskeriministeren vurderer å anke tingrettens avgjørelse. 

Bergen tingrett slår fast at Nærings- og fiskeridepartementet har tolket matloven og kvalitetsforskriften feil. Retten har derfor besluttet en midlertidig forføyning som tilsidesetter departementets vedtak om å stanse Hav Lines nye skip, «Norwegian Gannet».

– Dette er utrolig gode nyheter for oss. Dette gir nytt håp for den største klimainnovasjonen i norsk oppdrettsnæring og stanser raseringen av hundre norske arbeidsplasser og en milliardinvestering i Bergen, sier administrerende direktør i Hav Line Carl-Erik Arnesen til NRK.

Les om Hav Line-konseptet her.

Norwegian Gannet skal levere fisk til Hav Lines anlegg i Hirtshals. – Gjennom færre operasjoner vil fisken bli utsatt for mindre stress, og dermed få bedre kvalitet. Dessuten vil dødeligheten underveis, altså svinnet, reduseres, sier Hav Lines Carl Erik Arnesen. Foto: Øyvind Ludt

Konseptet ti Hav Line går ut på at skipet Norwegian Gannet henter opp fisk fra merder på Vestlandet, og slakter fiske om bord. Deretter settes kursen rett til et mottaks-, sorterings- , og pakkeanlegg i Hirtshals, for videre distribusjon i Europa.

Les også: I strid med regelverket

Problemet har vært at den såkalte «Forskrift om kvalitet og fiskevarer, paragraf 17». Paragrafen sier at sortering av fisk må skje i Norge, slik at såkalt prodfisk (fisk med synlige sår eller misdannelser) ikke sendes til utlandet og skader omdømmet til norsk oppdrettsnæring.

Dersom Hav Line måtte sortere ut prodfisken før turen til Danmark, ville det være umulig å få lønnsomhet i prosjektet. Konsekvensen kunne blitt konkurs, at hundre norske arbeidsplasser stod i fare, og at en norsk milliardinvestering ville vært bortkastet.

MTs kommentar: Fishy business?

Mattilsynet ga i høst Hav Line dispensasjon fra forskriften, men i desember satte Nærings- og fiskeridepartementet ned foten. Nå har altså Bergen tingrett tilsidesatt departementets nei. Retten mener at departementets tolkning av forskriften er feil. Nærings- og fiskeridepartementet må betale 90.000 kroner til Hav Line AS og dekke saksomkostningene.

- Vurderer videre skritt

I øyeblikket vurderer fiskeriminister Harald T. Nesvik hva han skal foreta seg videre i saken. 

- Vi tar tingrettens beslutning til etterretning. Departementets tolkning av fiskekvalitetsforskriften ligger fast, og vi vurderer neste skritt i saken, skriver han i en epost til Intrafish.

Carl Erik Arnesen i Hav Line synes det er trist at myndighetene skal motarbeide prosjektet. 

- Her ber politikerne om at næringslivet skal redusere utslipp, samtidig som fiskeribransjen har andre utfordringer som Norwegian Gannet løser, også blir vi motarbeidet på denne måten, sier han til Moderne Transport. 

- Styrker omdømmet

Han fremholder også at Hav Line-metoden gjør at kvaliteten på laksen som leverer til markedet blir høyere, samtidig som argumentet for avslaget er å ivareta omdømmet til norsk laks. 

- De blander argumentasjonen. Det vi har fått avslaget på er at omdømmet til norsk laks ikke skal svekkes, mens vi i praksis gjør det motsatte, sier han.

I øyeblikket ligger Norwegian Gannet i Kristiansand for reparasjoner, men vil så snart som mulig settes i drift.

- Jeg regner med at vi er igang innen 3-5 dager, sier Arnesen.

Til toppen