Risavika den nye bilimport-havnen.

Risavika blir bilimporthavn

Risavika blir den nye bilimport-havnen i Norge og blir et godt alternativ til tradisjonsrik godsstrøm inn til Østlandet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I første omgang gjøres det klart for 1000 biler. Stavangerregionen Havn IKS (SRH) har inngått avtale med billogistikkfirmaet Axess Logistics om import og lagring av kjøretøy.

Direkteforbindelsen til havner i England og Nord-Europa er en viktig årsak til valget av Stavanger.

De siste 50 årene har mesteparten av bilimporten til Østlandet skjedd via Drammen. Nå flyttes deler av denne importen til Risavika.

Mindre bruk av bil og bane for videretransport av kjøretøyene innebærer mindre miljøbelastning.

Den direkte sjøtransporten til Vestlandet styrkes med Risavika som førstehavn. Det gir på sikt muligheter for samarbeid med Bergen Havn og andre større havner oppover langs kysten.

Rigger seg for fremtiden

Axess Logistics rigger seg for fremtiden ved å etablere ny bilterminal i Stavanger, og med offisiell åpning på Utenriksterminalen i Risavika 1. februar.

– Vi har sikret oss et område på 12 mål med opsjon til å kunne leie mer. Vi utvider virksomheten vår på grunn av press på arealer i Drammen, høye driftskostnader og prispress på bruk av jernbanen, sier markedssjef André Joteig i Axess Logistics, markedsleder på det skandinaviske markedet innen billogistikk.

I dag er selskapet på plass i fire store havner i Sverige, både Halmstad, Göteborg, Malmö og Södertälje. I Norge har de frem til nå kun hatt virksomhet i Drammen.

– Dette er også fremtiden i Norge. Foruten plassutfordringer og høye driftskostnader i Drammen er høye transportkostnader ved bruk av jernbane, i tillegg til at den er sårbar med tanke på driftsstans, grunn til at vi ønsker å etablere oss på Vestlandet, sier Joteig.

Axess Logistics fortsetter som vanlig virksomheten på Drammen-terminalen hvor de også har hovedkontor.

Powered by Labrador CMS