Maersk tar grep rundt farlig gods

Maersk tar grep rundt farlig gods

Etter den katastrofale brannen om bord i Maersk Honam, endre det danske rederiet praksis.

6. mars brøt det ut brann om bord i containerskipet Maersk Honam i Arabiahavet. Tre av mannskapet er funnet omkommet etter brannen, men én fortsatt er savnet.

Årsaken til brannen er fortsatt ukjent, og alt gods om bord ble lastet i henhold til gjeldende sikkerhetsforskrifter, opplyser Maersk. Likevel vil rederiet nå endre sin praksis rundt lasting av farlig gods.

- Fram til etterforskningen er ferdig og brannårsaken er litt kjent, har vi bestemt oss for å ta forebyggende tiltak gjennom begrense plassering av farlig gods i nærheten av lugarer og motorrom, sier Maersk i en uttalelse til TradeWinds.

Kalsiumhypokloritt er et kjent stoff som tidligere har ført til branner i containere. Ifølge Maersk var det ingen slik last om bord. Forsikringsselskapet Standard Club har imidlertid nylig advart om at feildeklarasjon av kalsiumhypokloritt er en stor risiko innen sjøfarten.

Generalsekretær i International Union of Marine Insurers, Lars Lange, sier at brann om bord på containerskip er en stor bekymring for bransjen. Under en konferanse i London denne uken viste han til tall som avslørte at det har vært 16 branner på containerskip mellom juli 2015 og april 2017.

- Vi har sett hundrevis av hendelser de siste årene. Det skjer mer eller mindre hver måned, sier han.

Tiltak for tryggere vegtransport

Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger - eller en kombinasjon av dette. Les hele saken

Til toppen