GJENNOMFØRINGSEVNE: Logistikksjef Cecilia Olsson, prosjektleder Andreas Alverbo og site manager Patrik Henricson har gjennomført flyttingen til nytt lager og installasjon av AutoStore på rekordtid.
GJENNOMFØRINGSEVNE: Logistikksjef Cecilia Olsson, prosjektleder Andreas Alverbo og site manager Patrik Henricson har gjennomført flyttingen til nytt lager og installasjon av AutoStore på rekordtid. (Øyvind Ludt)

Fra stuebord til Autostore

GÖTEBORG: I 2010 startet Ole Sauar nettbutikk i sin egen stue. Nå er Jollyroom Nordens største netthandelsaktør målt i lagerareal, og har en omsetning på 1,5 milliarder svenske kroner.

VEKST: Ole Sauar startet Jollyroom hjemme i stua for åtte år siden. Nå omsetter selskapet for 1,5 milliarder kroner og har Nordens største netthandelslager.

Jollyroom har som mål å bli nummer én i Europa innenfor netthandel med barne- og babyprodukter. Og de er på god vei.

– Datautstyr var sammen med bøker to bransjer som tok av på nett tidlig, vi satt på erfaring fra en moden netthandels-bransje som vi kunne bruke i en bransje hvor netthandelen fremdeles var i sin spede begynnelse, sier eier og grunnlegger Ole Sauar.

I høst åpnet Jollyroom et nytt lager på drøyt 20.000 m² i Göteborg. Dermed har nettbutikken et totalt lagerareal på 65.000 m² og mener med det at de er størst blant rene netthandelsbedrifter i Norden. Kvadratmeterne er fordelt på seks lager på Hisingen i Göteborg, forklarer logistikksjef Cecilia Olsson til MT.

– 65.000 kvadratmeter gir oss muligheten til å vokse kraftig innen barne- og babybransjen, sier hun, mens hun viser oss rundt i den nye bygningen – som er oppført og fylt med moderne lagerteknologi på rekordtid.

STORT ANLEGG: Jollyroom har valgt å gå for de nye karusellportene ved AutoStore-anlegget. På yttersiden av anlegget er varer inn-sonen, mens plukkingen foregår i en tunnel inne i selve anlegget. Da MT var på besøk var det fortsatt litt kaos i forbindelse med flyttingen. Foto: Øyvind Ludt

Raskt prosjekt

Det var først i januar i år, etter fjorårets julehandel, at tomten rett nord for havna i Göteborg dukket opp. Avgjørelsen om å bygge lageret ble tatt raskt, og i mars bestemte man seg for å satse på en AutoStore-løsning fra Element Logic. Etter en planleggingsfase på to måneder, begynte Element å sette opp AutoStore-anlegget tidlig på sommeren, og i tidligere i høst var man i gang med de første plukkene.

AutoStore-anlegget består av 90.000 kasser, 96 roboter og 26 karusellporter. Anlegget skal kunne gi en kapasitet på 2400 plukk er time. I tillegg er det lagt til rette for utvidelse med ytterligere 56.000 kasser. Jollyroom forhandler med leverandøren om utvidelse allerede neste år. Det er også lagt til rette for en teoretisk utvidelse til 230.000 kasser med fremtidige utbygginger.

Da man bestemte seg for automatisering i det nye lageret, var det naturlig å tenke på en AutoStore-løsning raskt, spesielt siden Ole Sauar hadde erfaring fra Komplett. Men kanskje nettopp derfor lot Sauar de andre i ledelsen ta avgjørelsen om hvilket system man skulle ha.

Jollyroom. Netthandelslager i Göteborg. Foto: Øyvind Ludt

– Vi fikk ta avgjørelsen. Ole lot oss gjøre det. Vi traff mange ulike leverandører, og syntes også at en shuttle-løsning så bra ut, men det ville ta for lang tid, sier Olsson.

Tenkte på alt

Riggingen av AutoStore-anlegget var både rekordrask, og nøye gjennomtenkt. I planleggingen av AutoStore-anlegget så Henricson, Olsson og resten av teamet på faktorer som gangstrekninger for personalet, hvor og hvordan ordre skulle emballeres.

– Vi så på ulike andre AutoStore-anlegg, og så mange dårlige omliggende funksjoner. Vi bestemte oss for tidlig for å se på en helhetlig løsning med transportbånd. Og vi brukte ganske mange timer på å tegne hvor anlegget skulle plasseres i lageret, sier Cecilia Olsson.

– Det var litt som man planlegger en stue rundt TV-en, skyter Patrik Henricson, som er site manager på det nye lageret, inn.

STØRST: Med de nye lageret på drøyt 20.000 kvadratmeter, har Jollyroom nå 65.000 kvadratmeter lagerareal.

– Vi har satset mye på hjelpemidler som transportbånd, mobile arbeidsstasjoner og maskiner som produserer esker, lukker dem og etiketterer, sier Olsson, som legger til at det har vært viktig å gjøre jobben lettvint for de ansatte.

– Vi har også utviklet apper som personalet jobber i, som kommuniserer med SAP for å forenkle opplæringen av nye ansatte. Det innebærer at man bare har vesentlig informasjon på skjermen, og man slipper å jobbe direkte i SAP, som er et stort og komplekst system, sier Olsson.

Den virkelige testen på om alt går så bra som Jollyroom-ledelsen håper, kommer i november og desember. Da kommer black week og etter hvert julehandelen.

– Det vi planlegger er å kunne håndtere 20.000 ordrer daglig fra 15. november til 15. desember, sier Cecilia Olsson.

SAP på stuebordet

SAP har vært med Jollyroom hele veien. Allerede fra begynnelsen tenkte nemlig Ole Sauar stort, og gikk for en ERP-løsning fra SAP allerede da Jollyrooms base var Sauars stue i Göteborg i 2010.

AV SEG SELV: Etter automatisk kutting og forsegling av eskene, går de på transportbånd og blir automatisk sortert til rett kjøreport. Foto: Øyvind Ludt

– Det ble fire måneder hjemme i stua høsten 2010, det var litt spesielt når man sto der og byttet ut stuemøblene til Ikea skrivebord. Vi brukte sofaen og kjøkkenbordet til møter. Det fungerte egentlig greit og var en intensiv tid med mye fokus på IT & ansettelser for å få saker opp å kjøre, sier Sauar.

Sauar ønsket å starte med et system man kunne vokse i. Han hadde nemlig erfart hvor krevende det kan være for en ung bedrift å bytte systemleverandører, etter mange år i Komplett.

– I Komplett byttet vi system flere ganger før vi til slutt endte opp med SAP. Det tok mye tid og energi å bytte systemer, derfor valgte vi å starte med SAP fra start i Jollyroom. Dermed har vi all historikk fra dag én i systemet, vi kan tenke langsiktig når det kommer til investeringer og vi kan bygge kunnskap på respektive avdeling er et langsiktig perspektiv. Et systembytte når du selger for 5-10-20 millioner om dagen krever mye tid og energi, det unngår vi med å ha rett system som har stor kapasitet fra dag én, sier Sauar.

Ulempen er jo selvfølgelig kostnadsmassen og kompleksiteten i å drive liten virksomhet i stort system, det var først etter att Jollyroom passerte en halv milliard at man kunne begynne å hente ut gode effekter på investeringene.

– Vi kan bli størst i verden på det vi holder på med uten å bytte system, det er betryggende for fremtiden, sier Sauar.

Netthandelserfaring

Selv om geskjeften var liten i begynnelsen, hadde nemlig Ole Sauar som nevnt bred erfaring. Han etablerte nemlig en av Norges første nettbutikker, Viking Computer, i Arendal i 1996. Bedriften fusjonerte med Komplett i Sandefjord i 1999. Etter en periode som leder av Kompletts fysiske butikker i Norge, fikk Sauar ansvaret for å bygge opp Komplett i Sverige og Danmark. Men etter hvert solgte han seg ut av Komplett. Sauar fant et hull innen netthandel nettopp i segmentet barn og baby, og etablerte Jollyroom Group i 2010.

De siste årene har veksten vært eksepsjonell for Jollyroom. I 2013 var omsetningen på 117 millioner SEK. Bare fire år senere i 2017 omsatte man for 958 millioner, og i 2018 er budsjettet på rundt 1,5 milliarder.

– Og vi tjener faktisk penger. Vi er blant de få som gjør det i denne bransjen, sier Olsson.

Mye penger er det foreløpig ikke snakk om, med et overskudd på 18,2 MSEK i 2017. Men det er en sum Olsson er trygg på skal vokse de nesten årene, spesielt når som lagerarealene er på plass.

– Den med det største lageret vinner julehandelen. Skal vi selge for 300 millioner kroner på en måned, må vi ha et lager på 500 millioner kroner, sier Olsson.

Ser etter flere lagre

Selv om Jollyroom akkurat har flyttet inn et nytt lager, er de ekspansive svenskene fortsatt på eiendomsjakt.

– Dette nye lageret er vårt smågodslager. Vi har i dag storgods som møbler og trampoliner på tre ganske manuelle lagre. Nå ser vi på en tomt rett i nærheten, der vi håper å få 35.000 m², sier logistikksjef Olsson.

På sikt tror hun at det trengs enda 20.000 m² lagerareal. Og alt skal i utgangspunktet ligge i Göteborg.

– Vi er Göteborg-basert og kommer alltid til å være det. Vi kommer til å ha hovedkontor her og lagre i tilknytning til havnen. Men det kan hende vi åpner satellittlagre i Europa når vi satser i markeder litt lenger unna, forklarer Olsson, og legger til at mellom 60 og 70 prosent av Jollyrooms varer kommer vi havnen i Göteborg.

I dag sender Jollyroom alle sine varer med PostNord fra Göteborg, til Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland, der man nettopp har åpnet. Målet er som nevnt å bli den største aktøren for varer til barn mellom 0 og 12 år i Europa.

– De neste fem årene vil det pågå en stor overgang fra butikkhandel til e-handel. For å møte denne nære fremtiden med god nok kapasitet, kommer vi nok til å tegne avtaler om flere havnenære lagre fremover, sier Sauar.

Olsson mener at det segmentet Jollyroom opererer i, er et av det som kommer til å vokse mest innen e-handel de neste årene.

– De som får barn nå, er jo unge, og er vant til netthandel. Vi tror vel at det vil flate ut om rundt ti år når fordelingen mellom netthandel og fysiske butikker har stabilisert seg, sier hun.

Rundt 30 prosent av Jollyrooms salg går til Norge, 15 prosent til Finland, 15 prosent til Danmark og resten til Sverige. Varene blir stort sett levert i løpet av én til to dager i Oslo-området, mens det krever noe lengre tid til Nord-Norge. Alt transporteres av PostNord, men det kan endre seg nå som virksomheten har vokst.

– Vi kommer til å sende til flere terminaler i Norden, fordi PostNord ikke kan håndtere alt på et sted. Da er det klart at vi titter på flere transportleverandører, sier Olsson.

Til toppen