Arne Lossius sier takk for seg

Arne Lossius pensjonerer seg og har sin siste arbeidsdag 11. juni.

Publisert Sist oppdatert

Som aktiv i flyfraktbransjen siden 1967 har han vært selve nerven i norsk flyfrakt i snart 50 år.

De siste årene har han hatt full logistikkontroll fra produksjon til kunde i suksessbedriften Marine Harvest Norway på Gardermoen med totalansvar for sikkerhet og utvikling av flyfrakten i selskapet.

Historieforteller

Lossius er ensbetydende med flyfraktutviklingen i Norge. Han har ledet samarbeidsprosjektet mellom Air Cargo Forum og Norske Flyspeditørers Forening om utgivelsen av boken «Norsk flyfrakts historie» som nå foreligger mellom to permer.

Han ønsket seg denne viktige dokumentasjonen før «gamlekara» dør ut.

– For flyfrakten har det stort sett vært blå himmel, men ikke alltid helt skyfritt. Noen mørke skyer har det nok vært, forteller Lossius som understreker at fiskefrakt med fly er et moderne norsk eksporteventyr.

Ifølge Lossius har flyfrakt spilt en helt avgjørende rolle for å åpne nye oversjøiske markeder for norske eksportører av fersk laks og andre sjømatprodukter.

Flyfraktens far

En kan trygt si at Lossius har viet sitt yrkesaktive liv til flyfrakten. Utviklingen startet da han i 1967 ble ansatt i Air Services som året etter ble landets første selskap med flyfrakt i Norge. I 1970 ble Air Services kjøpt og innlemmet i Aircontact Cargo.

Åtte år senere ble Norsk Flyfrakt AS etablert av Arne Lossius, Inge R. Mellum, Arne Engebretsen og Knut Dreyer. Flyfrakten ble dermed satt i system i samarbeid med andre selskap. Norsk Flyfrakt ble en pionér som den første med transport av fersk fisk til USA. Bare tre år etter etableringen var selskapet landets største flyspeditør. Transport av fisk skjøt fart fra midten av 1980-tallet.

I 1994 ble Norsk Flyfrakt AS solgt til Nor-Cargo og Nor-Cargo Airfreight ble etablert. Color Air ble etablert i 1999 og Lossius fikk tilbud om stillingen som fraktsjef. Selskapet gikk imidlertid konkurs høsten 2000.

Lossius ble stående på bar bakke, men fikk etter hvert konsulentoppdrag med å utarbeide flyfrakttilbudet på Gardermoen i regi av AEI Norway AS. Et selskap som ble kjøpt av Danzas som ble fusjonert i ASG, som igjen ble kjøpt av DHL, som nå eies av Deutsche Post, og som i 2006 ervervet den britiske logistikk-kjempen Exel.

DHL Danzas Air & Ocean og DHL Solutions fikk etter hvert merkenavnet DHL Global Forwarding. Arne Lossius var i flere år adm. direktør i datterselskapet DHL Quality Cargo, før han begynte i Marine Harvest i 2008.

Med vemod

På selskapets terminal passerer årlig 150.000 tonn fersk laks. 25.000 tonn av dette er flyfrakt. Resten går med bil fra terminalen til store deler av Europa.

Nå er Arne Lossius 67 år og går over i pensjonistenes rekker.

- Det blir vemodig å forlate flyfraktbransjen som jeg har vært aktiv i siden 1967, men jeg gleder meg også til å kunne styre min egen tid fremover, sier han til Transport Inside.

Vi ønsker han lykke til og alt vel i den nye livssituasjonen.