Losset de første 500 tonnene

Natt til 4. november anløpte North Sea Container Line-skipet “Samba” Hitra Kysthavn, som det første skipet i regulær trafikk, etter at Hitra Kysthavn åpnet 16. oktober.

Publisert

- En veldig interessant nyhet at et rederi begynner å bruke havna på regulær basis allerede kort tid etter den offisielle åpningen. Kristiansund Nordmøre Havn har opplyst at rederiet skal bruke Hitra kysthavn en gang i uken, sier Ole Sundnes, kultur- og næringssjef i Hitra kommune.

- Biter oss fast

Adm. direktør Arne Jakobsen i North Sea Container Line (NCL), ser for seg økende og fast trafikk til Kysthavna.

- Nå er vi i gang, og vi har erfaring med at når en tilbringerservice først er på plass, så kommer lasten på plass etterpå. Vi kommer til å bite oss fast for å bli markedsledende, og har veldig lyst til å bygge opp stor aktivitet ved Hitra kysthavn, sier Jakobsen til avisen Hitra-Frøya.

Ifølge Jakobsen er North Sea Container Line det ledende kontainerrederiet mellom de store containerhavnene i Europa og vest- og nord-Norge. NCLs feeder-tilbud består av ukentlige avganger fra Hamburg og Bremerhaven, samt to ukentlige avganger fra Rotterdam. Dette gir mulighet til å transportere oversjøiske containere i fast rutesystem til og fra Norge.

Erstatter 21 trailere

Den første lasten kom med containerskipet “Samba” natt til tirsdag. 500 tonn hydrogenperoksyd ble losset, til bruk for avlusning i oppdrettsanleggene i øyregionen.

- Det tilsvarer 21 containere, som ellers ville blitt fraktet med 21 trailere fra kontinentet. Så vi avlaster veinettet for ganske mye trafikk, sier Jakobsen.

Og mer tungtransport kan forsvinne fra veiene om oppdrettsselskapene tilpasser logistikken sin til NCL returtransport til kontinentet.

- Vi er store på transport av frossen fisk. Hver tredje makrell som ble fanget i Nordsjøen ble fraket av oss. Vi ser for oss at vi skal klare å oppfylle forventingene til transport av frossen laks ut fra Hitra og Frøya-regionen, og ned til kontinentet, forteller Jakobsen.