DSVs adm. direktør Jens Bjørn Andersen tar det helt med ro, for alt han rører blir til gull. I år kan han feire 10 år som sjef for den danske transportkjempen.

DSV frykter ikke Amazon

I motsetning til transportselskaper verden over frykter ikke DSV-sjef Jens Bjørn Andersen for tapte markedsandeler til teknologigiganter.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andersen kan i år feire 10-årsjubileum som sjef den globale transportkjempen.

Amerikanske Amazon leker med tanken om å overta salg og distribusjon av egne produkter, noe som bekymrer mange transportselskap. Det er også noe av årsaken til at Mærsk nylig offentliggjorde sitt samarbeide med IBM.

Uredd

- Jeg kan ikke se hvordan de kan etablere omfattende distribusjon av bensin og olje til tankstasjoner. Det er ikke tvil om at de kan ta markedsandeler innen detaljhandelen som distribueres til forbrukerne. Men det er kun ca. 10 prosent av det vi lever av, sier DSV-sjef Jens Bjørn Andersen til Berlingske Business, og som skriver at amerikanske teknologibastioner er i ferd med å overta detalj- og transportvirksomheter verden over.

Andersen legger imidlertid ikke skjul på at digitalisering vil forandre DSVs forretningsområde, og at en derfor har utviklet organisasjonen til å møte digitaliseringen.

Det går også svært bra for den danske, globale transportkjempen som gjør seg stadig mer gjeldende på det internasjonale markedet, og som opplever det ene rekordresultatet etter det andre.

Norsk redningsaksjon

Jens Bjørn Andersen gjorde seg bemerket innen norsk transport- og logistikkbransje da han som daværende adm. direktør i Tollpost Globe i 2001 fikk selskapet på fote etter en redningsaksjon med flere endringsprosjekter, i samarbeid med adm. direktør i PostNord, Robin Olsen, og som da var markedssjef i selskapet.

Tollpost gikk 26 millioner kroner i pluss i 2001, etter en fantastisk snuoperasjon.

Andersen betraktes som en person som utnytter sin kompetanse, og som en inspirerende lagspiller og problemløser.

Hard jobbing ligger bak resultatene til Andersen, og som har gitt anerkjennelse i både DSV og i bransjen for øvrig.

Foruten speditør har han hatt flere lederstillinger i både norske og britiske organisasjoner før han ble administrerende direktør i DSV i 2008, i en alder av 42 år.

Powered by Labrador CMS