Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess og Ford President og CEO Jim Hackett.
Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess og Ford President og CEO Jim Hackett.

Ford + VW avtalen underskrevet

I fjor annonserte Ford og VW at de så på mulighetene for å samarbeide. Nå er avtalen underskrevet.

Publisert

Selskapene er enige om å samarbeide innenfor segmentet nyttekjøretøy. I første omgang er det en by-varebil som skal utvikles og bygges av Volkswagen. Fra 2021 vil Transit Connect erstattes med denne som vil bli bygd på plattformen til Caddy 5, selv om Hans Schep i Ford Europa uttalte at Ford ikke ville bytte til Caddy 5, men detaljene er enda ikke klare, kunne han fortelle. Bilen skal produseres ved VWs fabrikk i Polen.

Samarbeidsplanen mellom Ford og Volkswagen på nyttekjøretøy er underskrevet.
Samarbeidsplanen mellom Ford og Volkswagen på nyttekjøretøy er underskrevet.

I neste fase skal en 1-tonns varebil utvikles og bygges av Ford. Dette vil være en vare og kombinert bil etter hva vi får opplyst. Volkswagen vil fortsette å utvikle og produsere etterfølgeren til Transporter 6.1 for privat bruk. Dette gjelder modellene Multivan, Caravelle og California. Det er dermed mye som tyder på at selskapene selv vil fortsette med egne varianter i de mer person- og fritids-rettede segmentene.

Volkswagen Amarok erstatteren skal bygges på Ford Ranger plattformen og vil bli lansert i 2022, Amarok vil i likhet med Ford Ranger bli bygd ved Fords Silverton fabrikk i Syd Afrika.

Selskapene forventer å bygge åtte millioner kjøretøy fordelt på de tre modellene som hittil er inkludert i partnerskapet. 

Ford skal også etter planen bygge en ny elektrisk varebil som tar utgangspunkt i Volkswagens modulære elektriske verktøykasse. Denne skal etter planen komme i 2023 og det forventes en årlig produksjon på 600 000 enheter. Innen denne kommer vil vi anta at Ford Trasit elektric som ble vist frem i fjor våres vil bli introdusert slik at dette vil være en andre elektriske varebilen fra Ford.

Ford og VW vil jobbe med Argo AI om å utvikle autonome kjøretøyer basert på Argo AIs teknologi. 

Ford og VW har i motsettning til endel andre slike samarbeidskonstellasjoner ingen form for eierskap i hverandre.

-Samarbeidet med Ford er en nøkkelbrikke i vår GRIP 2025+ strategi og en del av den pågående endringen av Volkswagen Nyttekjøretøy. Dette langsiktige samarbeidet med Ford vil styrke vår gode posisjon i det lette nyttekjøretøymarkedet, spesielt i våre europeiske kjernemarkeder, forteller styreformann Thomas Sedran, i Volkswagen nyttekjøretøy. 

Det at Ford også vil benytte vår MEB arkitektur er også en viktig brikke i Volkswagens elektrifiserings-strategi. Det er med på å sørge for at begge selskapene kan oppfylle forpliktelsene i Paris 2015 avtalen. Videre vil Volkswagen og Ford utforske mulighetene for ytterligere å samarbeide om elektriske kjøretøy, heter det i meldingen fra Volkswagen.