Ahlsells nye logistikksenter skal etter planen stå klart i 2025, og ha gode muligheter for videreutvikling.

Ahlsell flytter fra Gardermoen til nytt gigantanlegg

VVS-, VA- og elektro-grossisten Ahlsell skal bygge et av Norges største lagre på en ny, gigantisk tomt.

Publisert Sist oppdatert

Ahlsells lager rett øst for Gardermoen er et svært automatisert lager, med høy intensiv drift. Men det blir for lite. Derfor er det besluttet å flytte lagervirksomheten og logistikksenteret.

Ahlsell har tegnet en avtale med Logistic Contractor om å bygge et nytt lager på Holmenenga i Eidsvoll kommune. Fortsatt blir beliggenheten kloss ved E6, bare ti minutter legger nord rett ved Nebbenes.

Området Ahlsell skal bygge på er på hele 266.000 kvadratmeter, og dermed mer enn dobles arealet fra dagens rundt 100.000 m². Ahlsells del av området vil våre på 160.000 m2. Lagerarealet blir også omtrent det dobbelte med et bygg på mellom 60.000 og 65.000 m².

Logistikkdirektør i Ahlsell, Odd Hannestad, leder arbeidet med det nye lageret.

– Det har pågått en vurdering over en tid nå om hvorvidt vi skal endre og bygge ut der vi er, eller om vi må flytte. Styret er veldig opptatt av at vi skal ha ekspansjonsmuligheter, og det er begrenset hva vi kan få til der vi er, sier Ahlsells logistikkdirektør Odd Hannestad til MT.

Det er virksomheten på Gardermoen (Logistikk Center Gardermoen) og lagervirksomheten på Gjøvik som nå skal samles på Eidsvoll.

Noe av det viktigste for logistikkdirektøren er selvsagt å gi kundene et minst like godt tilbud som før

– Vi må beholde samme service til kundene våre og samme ordrestopptider, og det klarer vi fra Eidsvoll, sier Hannestad.

Anlegget skal kunne håndtere en dobling av dagens volumer. 

- Vi fortsetter å bygge videre på vår fremgangsmåte og sikre utvidelser for et fortsatt offensivt Ahlsell. Gjennom å utvikle virksomhet i Holmenga skaper vi ytterligere merverdier for våre kunder og leverandører. Det er en beslutning som går i linje med vårt kundeløfte for våre kunders hverdag, sier Runar Hansesætre, administrerende direktør for Ahlsell Norge

Blant de største

Eiendomsaktøren Logistic Contractor disponerer rundt 450 mål tomt på Holmenga i Eidsvoll. Her skal Ahlsell nå bygge sitt nye logistikksenter. Området ligger på på motsatt av E6 fra Nebbenes.

Skal vi leke litt «min er større enn din», kan vi sammenligne det kommende Ahlsell-lageret med andre store lagerprosjekter i Norge. Vi kan trekke frem Ikeas lager som er under bygging Vestby. Det blir 43.000 m² og står på en tomt på rundt 100.000 m². Europris-lageret i Moss er bygget på en tomt på rundt 200.000 m², og første byggetrinn målte 62.000 m². Det utvides nå med ytterligere 21.000 m². Coops sentrallager, CLog, på Gardermoen ble først bygget 52.000 m² stort, men er senere utvidet til 85.000 m².

Dette betyr at det nye Ahlsell-lageret trolig blir det største som er oppført i én byggeprosess i Norge.

Hannestad forteller at det nye lageret vil bli tredelt, i tillegg til et uteområde på rundt 100.000 m². Det vil være et høytlager med en innvendig frihøyde på 32 meter, et automasjonslager med høyde på 20 meter, og et konvensjonelt lager på 11,7 meter frihøyde. Det var muligheten til å bygge så høyt som dette som var utslagsgivende for Ahlsell, og den siste godkjenningen fra kommunen kom først nå tidlig i høst.

Høytlageret vil ha over 40.000 palleplasser, mens automasjonslageret er tenkt å ha rundt 170.000 lokasjoner. I dag har Ahlsell drøyt 80.000 lokasjoner fordelt på et miniloadanlegg og en AutoStore. I dag har Ahlsell 45.000- 50.000 lagerførte artikler ved logistikksenteret på Gardermoen. Ved Ahlsells nordiske sentrallager er rundt 90.000 artikler lagerført. 

Fylles med automasjon

Hva slags teknologi som skal fylle det nye lageret, er ikke klart.

– Vi har sendt ut en RFP (Request for Proposal) til automasjonsleverandørene. Så går vi i gang med en RFQ (Request for Quotation) snarlig, sier Hannestad til MT

Ahlsells har i dag en automasjonsgrad på hele 73 prosent på LC Gardermoen, og den skal i alle fall ikke ned ved det nye anlegget.

– Vi skal bruke teknologi for å hjelpe oss med å vokse med det vi har i dag av ansatte i dag, sier Hannestad.

For alle ansatte på Gjøvik og Gardermoen får tilbud om å bli med videre til Eidsvoll. Det får god tid til å tenke seg om, for det vil ta noen år før det er full drift på Eidsvoll.

Operativt fra 2027

Bygget vil etter planen stå ferdig medio 2025, og deretter skal alt av innhold og automasjon på plass.

– Tidsaspektet er veldig avhengig av automasjonsleverandørene, som kan ha leveringstid på opptil to år. Det blir en periode med testing på noen måneder og å bygge opp funksjonaliteter. Innen medio 2027 håper jeg vi er operative, sier Hannestad.

Rundt 300 mennesker vil jobbe med logistikk ved det nye anlegget når det er i gang for fullt. 

Klimavennlig

Ahlsell har lenge gått foran når det gjelder bærekraft, og har kuttet kraftig i sine utslipp blant annet i sine linjetransporter. Nylig testet selskapet også i samarbeid med ColliCare levering til Førde med elektrisk lastebil.

Det nye lageret skal selvsagt også få et solid bærekraftsfokus. Både bergvarme og solenergi skal tas i bruk.

– Vi har ambisjon om å produsere med strøm enn vi forbruker. Vi skal være ledende her. Det er litt av greia. Det er forankret hos våre eiere CVC Capital Partners. Vi som har drevet med idrett vet at det kan være innmari krevende å gå først i et skispor eller ligge foran i et sykkelfelt. Men eierne våre ønsker det, og vi skal gå foran og ta ansvar, sier Hannestad.

80 millioner i året

Det er Logistic Contractor, en del av Wästbygg Group AB, som skal stå for byggingen av anlegget. Ahlsell har tegnet en bare-house leieavtale på 15 år og vil betale en årlig leie på ca. MNOK 80. LC er både byggherre og entreprenør i dette prosjektet. Entreprisekontrakten utgjør alene ca. MNOK 800.

Ifølge børsmeldingen får Ahlsell tilgang til hele tomtearealet på 266.000 kvadratmeter. 

- Avtalen med Ahlsell er et godt eksempel på LCs kjernevirksomhet, der vi tilbyr kundene våre omfattende områder, utvikling og en byggeløsning. På linje med både Ahlsells og våre egne store ambisjoner innen bærekraft, har vi jobbet sammen for å redusere byggets karbonavtrykk både i byggefasen og i operasjonell fase, og anlegget vil bli sertifisert i henhold til Breeam-NOR Very Good. Vi planlegger også solcelleanlegg som vil produsere minst like mye strøm årlig som bygget vil forbruke, sier Espen B. Danielsen, LCs country manager i Norge. 

Han er glad for å ha fått Ahlsell som leietaker. 

- Vi er strålende fornøyde med at nettopp Ahlsell anerkjenner vår spisskompetanse på de mer kompliserte byggene i kombinasjon med de beste bærekraftsløsninger. LC er i dialog med flere leietakere, både norske og internasjonale, som ser etter tilsvarende anlegg i Eidsvoll og andre steder i Norge. Vi har nylig tegnet opsjon på kjøp av ytterligere 190.000 m² tomt vis a vis tomten vi nå utvikler for Ahlsell, men vi ønsker fortsatt kontakt med grunneiere med større tomter som ønsker å være med på å utvikle slike framtidsrettede logistikk-anlegg, forklarer Espen B. Danielsen.

Powered by Labrador CMS