En QR for alt

 GARDERMOEN: Ahlsell er trolig den første leverandøren i Norge som gjør pakkseddelen tilgjengelig med en QR-kode på hvert enkelt kolli. Dermed er informasjon om innholdet tilgjengelig under hele transportprosessen.

Publisert Sist oppdatert

 På Gardermoen ligger lageret til fullsortimentgrossisten Ahlsell som leverer produkter innen VVS, VA, industri, elektro, kulde, samt verktøy og arbeidsklær. Fra 40.000 m2 lagerområder under tak pakkes det daglig opp mot 2500 ordrer i rundt 75 containere/semitrailere.

For å gi alle ledd i prosessen enklere tilgang til informasjon om hva som er i hver forsendelse, begynte Ahlsell i januar med en QR-kode på samtlige kollietiketter. Skanner du den, får du enkelt opp pakkseddelen på telefonen din, hentet fra basen til IT-leverandøren Centiro.

- QR-koden kommer fysisk på alle kolliene. Den erstatter pr. i dag ikke den fysiske pakkseddelen, men kommer i tillegg. Du får hele dokumentet opp på telefonen din. Alle har telefonen sin i lomma, og dermed er pakkseddelen lett tilgjengelig hele veien, sier logistikkdirektør i Ahlsell, Odd Hannestad til MT.

 Rimelig løsning

Han forteller at dette er en svært rimelig og i siste instans lønnsom løsning for grossisten, ikke bare nyttig for kunder og transportører.

- Vi betaler noe for å ha alle dokumentene liggende hos Centiro. Men det er bare noen få reklamasjoner på grunn av bortkomne pakksedler, så har vi tjent opp den kosten, for ikke å snakke om ergrelse og kostnad for kunden, forteller Hannestad.

QR-koden kommer i tillegg til den fysiske pakkseddelen, selv om Hannestad gjerne skulle ha fjernet den plastinnpakkede papirbiten helt.

- Rent miljømessig skulle jeg gjerne sett at vi hadde fjernet pakksedlene helt. Men skulle vi tatt bort pakkseddelen på en rute, måtte alle kundene på ruten vært enige om å kutte den, noe som er vanskelig å få til i praksis, sier Hannestad.

Selv om QR-koden kan inneholde rundt 4000 tegn, ligger ikke selve pakkseddelen lagret i koden. Koden inneholder en sti til Centiros database, der seddelen lastes ned fra.

Store avstander

Hovedlageret på Gardermoen og et regionlager i Bodø forsyner 21 distribusjonsterminaler landet rundt gjennom til sammen 184 kjøreruter. Rutene kjøres av ColliCare, Schenker og Bring. Totalt «kjører Ahlsell» 33.7000 km daglig.

For å gjøre den interne vareflyten så effektiv som mulig, er lageret på Gardermoen utstyrt med Mini Load-anlegg levert av nederlandske Van Der Lande med fem automatiske kraner og 40.000 kasser.

- Plukkingen via Mini Load-anlegget gjøres rundt fem ganger så effektivt som vanlig plukk med truck, forteller Hannestad.

Det effektive lageret gjør det mulig å levere bestillinger gjort innen klokken 16 allerede neste dag over hele landet.

- Det plukkes på kveld, kjøres på natt og er hos kunden påfølgende dag, og svært mange steder levering innen kl 07.00, sier Hannestad.