Førerløst på Tunga

Hos TINE i Trondheim er repeterende transportetapper en saga blott for truckførerne. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De to BT-ledestablertruckene kalles "Biola" og "Cultura" ettersom anlegget på Tunga i Trondheim produserer disse TINE-artiklene for hele landet. Ledestablerne skal gjøre arbeidsdagen både lettere, mindre monoton og ikke minst, mer effektiv. 

Det er Toyota Material Handling Norway som har levert de semi-automatiske truckene, basert på en standard BT-ledestabler utstyrt med styringsenhet og lasernavigasjonssystem som guider trucken rundt i miljøet ved hjelp av styringssystem som orienterer seg ved hjelp av reflesker som er montert rundt omkring i lagermiljøet . 

Se video av truckene i aksjon nederst i saken. 

Transportetapper til mellomlager

Foreløpig er det kun "Biola" som er satt i arbeid, "Cultura" settes i drift i siste kvartal 2013 når resten av anlegget er ferdig utbygd.

Hvorfor TINE har investert i to førerløse trucker, såkalte AGV'er (Automated Guided Vehicle)? For frigjøre viktig areal i en sone av lageret der det er avgjørende at man også kan ferdes for andre deler av produksjonen (det ville med andre ord være umulig å "mure igjen" området med reoler). Og ikke minst slipper man å ha truckførere som kjører transportetapper på rundt 10 meter hele skiftet.

Når bilene kommer for å plukke opp varer som skal til de andre TINE-meieriene, for eksempel Go' Morgen-yoghurt og Biola med blåbærsmak, står pallene ferdig palletert på mellomlagringsreol i ekspedisjonsområdet. Æren for det går til "Biola". Når pallene kommer ut av Swisslogs automatlager via conveyorbånd blir de plukket opp av den førerløse trucken. Rundt to minutter bruker den på den repeterende transportetappen mellom conveyorbånd og mellomlagringsreol. Avstanden er ikke på mer enn noen få meter. Trucken er koblet opp mot Swisslogs WM-system og får beskjed om hvilken av de åtte reolene som skal ha pallen. Frem til MTs besøk ved anlegget i begynnelsen av april hadde trcuken kjørt ca. 12.000 paller, anslo Gabriel Johansen, teknisk leder i Toyota Material handling Norway, og mannen som har programmert inn den nøyaktige kjøreløypa til trucken.

- Den kan jeg programmere om fre hvor som helst i verden bare ved å logge meg inn på PC'en, forteller Johansen.

Semiautomatisk 

BT Autopilot er semiautomatisk, det betyr at den med enkle grep kan tas ut av automatisk modus og kjøres manuelt. Man senker simpelthen bare styrearmen på trucken og den kan håndteres som en hvilken som helst standard BT-ledestabler av samme modell. Det har imidlertid sine fordeler å kjøre i automatisk modus. Slitasjen er en helt annen enn ved manuell bruk. Gjennom myke og sikre bevegelser er det mindre driftsslitasje, noe som betyr at både batteri og dekk holder vesentlig lenger.

Ulike sikkerhetsløsninger sikrer også at trucken ikke kjører på personer, gods eller reoler. Trucken leveres med en integrert scanner, Sick, som gir trucken signal om å bremse eller stoppe helt opp når den møter hindringer. Sensorer i gafler og på sidene, samt skanner bak, sikrer at ikke den kjører borti noe. Man kan også installere skråstilte scanner som fanger opp hindringer i høyden, for eksempel gafler på en parkert truck som er hevet og befinner seg i kjørebanen til trucken.

PS! Du kan lese mer om truckene og TINEs imponerende nye lager i april-utgaven av Moderne Transport.

 

 

 

Powered by Labrador CMS