Linda Gårdlöv og Andreas Wramsmyr, henholdsvis medgründer og vd i Adnavem forteller om nye fremstøt på det europeiske markedet.

Digitaliserings-løft for sjøtransporten

Adnavem fyller opp kassen med rundt 38 mill. kroner for å digitalisere sjøtransporten.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Göteborg-selskapet bidrar til daglige skipninger av containere til alle verdenshjørner, og har derfor utviklet en plattform for å knytte sammen leverandører i ett og samme system.

Teknologiselskapet digitaliserer innkjøp av containerfrakt, samt bruker absolutt nyeste teknologi til å gjøre logistikkleverandører mer tilgjengelige og prosesser mer automatiserte.

Nå har de avsluttet sin hittil største finansieringsrunde på rundt 38 mill. kroner med to nye investorer med på laget.

Adnavems vd, Andreas Wramsmyr, forteller at det foreligger planer for å gå inn på nye markeder, først og fremst i Europa, og at dette arbeidet skal påbegynnes i løpet av vinteren.

Den største investoren, Runa Capital, er et globalt fond med fokus på programvareselskaper. De er til stede i Palo Alto, Berlin, Paris, London og Moskva. Spintop Ventures er et svensk fond som fokuserer på teknologiselskaper med nordisk tilknytning.

Stort for transportkjøperen

- Vi har stor tro på Adnavem og ser et stort potensial i å automatisere en så tradisjonell bransje. Teamet bak Adnavem er først ute med å bygge en avansert og automatisert løsning der transportkjøperen helt kan droppe mellomleddene til transportørene samt arbeide digitalt med selvbetjening, sier Dmitrij Chikhachev, General Partner i Runa Capital.

Unikt for containerfrakt

Han er overbevist om at Adnavem kommer til å bli en global plattform for internasjonal containerfrakt, og at de kommer til å etablere nye standarder i bransjen.

Ifølge Sami Niemi, Partner i Spintop Ventures, har Adnavem et unikt og svært skalerbart tilbud som kommer til å forandre måten transportkjøpere arbeider med containerfrakt på.

- Selskapet revolusjonerer bransjen og leverer stor verdi, både til transportkjøpende kunder og logistikkleverandører samt andre partnere. Adnavem har gode muligheter til å vokse raskt, fordi forretningsmodellen er svært skalerbar. Det gjør dem også til et interessant selskap å investere i, sier Niemi.

Utfordrer speditøren

- Ved hjelp av ny teknologi og tilgjengelige data gjør vi det som ikke var mulig for fem til ti år siden. I dag går det an å ta kontroll over egen frakt ved hjelp av ny, tilgjengelig teknologi, samt å arbeide direkte med hver leverandør i transportkjeden – uten at det blir vanskelig», forteller Mattias Sundström, medgrunnlegger og CTO i Adnavem og fortsetter:

- Vi utfordrer absolutt deler av speditørens arbeid, men tror det er plass til ulike typer aktører. De som har en stabil transportflyt og ønsker å arbeide effektivt og digitalt samt droppe mellomledd, de kommer til Adnavem.

Powered by Labrador CMS