Statoil: 3,6 mill. liter AdBlue

Statoil solgte mer enn 3,6 millioner liter AdBlue (tilsvarende 3,98 tonn) i 2012, en volumøkning på nærmere 40 prosent fra 2011.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette har ifølge et miljøregnestykke fra AdBlue-leverandør Yara medført at norske veier ble spart for utslipp av rundt 1750 tonn NOx i fjor bare på grunn av AdBlue solgt gjennom Statoil.

Stadig flere lastebiler og busser på norske veier må ha AdBlue. De første motorene med SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) og dermed behov for innsprøyting av urea-blandingen AdBlue, kom på markedet før innføringen av Euro 4 i 2005. Euro 5 fra 2008 økte antall nye lastebiler med SCR-teknologi kraftig, og ved innføringen av Euro 6 fra kommende årsskifte er det bare de aller letteste lastebilene som slipper unna AdBlue. Dette innebærer at behovet har vært og er sterkt økende. Statoil Fuel & Retail alene har nå 64 stasjoner med AdBlue-pumper i Norge. - Vi vurderer fortløpende å utvide nettverket med AdBlue-pumper, sier Terje Lundsten, som er kommersiell utvikler i selskapet.

Nedgang i utslipp

Nitrogenoksid (NOx) oppstår ved forbrenning av fossilt drivstoff. NOx forsurer miljøet og er skadelig for luftveiene. I moderne nyttekjøretøy med SCR-katalysatorer blir opptil 90% av nitrogenoksidene omdannet til ufarlig nitrogen og vann. NOx-utslippene fra veitransport har gått ned med 8% siden 1990, selv om trafikken har økt betydelig. Dette har selvsagt sammenheng med en kraftig nedgang i utslippene fra moderne lastebil- og bussmotorer.

Powered by Labrador CMS