Toyota-nyheter i fleng til CeMAT

MJÖLBY: Det er BT-familien som står for trucknyhetene som skal presenteres på Toyota Material Handling Europes (TMHE) stand i Hannover neste måned. 

Publisert Sist oppdatert

Europeisk fagpresse ble invitert til en sniktitt ved BT-fabrikken i Mjölby forrige måned. Fire nyheter ble presentert, i tillegg ble det gitt forhåndsinfo om en femte BT-nyhet som skal presenteres 2.-6. mai på CeMAT.

Høytløftende plukktruck

Av nyhetene er det trolig den nye H-serien av den høytløftende plukktrucken BT Optio det knyttes størst forventninger til i Norge.

Truckene i serien, som bygges på plattformen til den suksessrike skyvemast-serien BT Reflex, har plattformhøyde på10,5 meter, noe som gir en effektiv plukkhøyde på 12-13 meter. Det finnes to ulike modeller, med løftekapasitet på henholdsvis 1000 og1200 kg. I forhold til utgående serie er både kjørehastighet og løftehastighet økt, med henholdsvis 20% og 15%. Forlengede serviceintervaller er et annet fortrinn.

Trucken er tilgjengelig med ulike chassis- og hyttebredder, der det smaleste alternativet er100 cm.

For å unngå ”uautorisert” kjøring må truckføreren taste inn sin personlige PIN-kode. Truckene kan videre programmeres slik at de automatisk løfter seg til riktig plukkhøyde (Pre-selection function).

Ifølge produsenten skal trucken være svært energieffektiv, noe som ikke minst skyldes at batteriet regenerer energi hver gang trucken bremser ned eller løfteplattformen senkes. I de fleste aplikasjoner skal batteriet tåle to arbeidsskift mellom lading, hevder produsenten.

Ny lavtløfter på vei

TMHE kunne også avsløre at de på CeMAT vil lansere en ny L-serie av den lavtløftende plukktrucken BT Optio. Foruten et bilde, må også fagpressen smøre seg med tålmodighet før detaljene rundt denne trucken offentliggjøres nærmere. Men at denne trucken vil bli en gjenganger i norske reolganger de neste årene vil ikke overraske noen ettersom den utgående serien har vært en ubetinget suksess siden den ble introdusert for en del år tilbake.

Smalgangs-nyheter

Også for smalgangslagre har TMHE spennende nyheter, nemlig to nye serier av smalgangstruckene BT Vector. C-serien har en løftehøyde på inntil13,6 metermed triplex-mast og leveres med løftekapasitet på 1000, 1200 og1350 kg(til6,5 meter). C'en i modellbetegnelsen står for Combi og indikerer at trucken kan benyttes både til vanlig pallehåndtering og som plukktruck i smalgang. Topphastigheten er på12 km/hog trucken er utstyrt med BTs løftestabilitetssystem som sørger for at gaflene styres rolig opp og ned uten rystelser. Systemet ble blant annet demonstrert gjennom å sette to tomme plastflasker opp ned (tuten ned) på gaflene, hvorpå flaskene ble hevet til topps og ned igjen uten at flaskene gjorde antydning til å falle.

TMHE avduket også en ny BT Vector R-serie for pallehåndtering i smalgang. Truckene i serien har topphastighet på14 km/h, noe som representerer en hastighetsøkning på 35% sammenlignet med utgående modellserie.

Radioshuttle

En annen fiffig produktnyhet er BTs Radioshuttle konsept, denne gang i fjerde generasjon. Løsningen består av en skinnegående lastbærerenhet som styres ved hjelp av en trådløs fjernkontroll (radiosignaler, hvorav navnet). Lastbæreren er batteridrevet. Flere Radioshuttle-enheter kan styres med samme fjernkontroll, og konseptet baserer seg på å flytte lastbærere med paller eller annen gods frem og tilbake mellom lagerplass og plukklokasjoner i kompakte lagersystemer.

Lastbæreren har en lastekapasitet på1500 kgog kan håndtere flere ulike pallestørrelser (800 mmx1200 mm,1000 mmx1200 mmog1200 mmx1200 mm).

Spent importør

Toyota Material Handling i Norge er spent på mottakelsen til de nye modellene.

- Man ser at miljø, komfort og produktivitet er ivaretatt. De blir viktige tilskudd til produktporteføljen, og vi er også spent på hvordan den nye lavtløftende plukktrucken er, sier Per Erik Pedersen, salgssjef i Toyota Material Handling Norge.

BT og Toyota har har lagt nok et godt år bak seg i Norge.

- Man kan se at pila har snudd igjen etter finanskrisen. Jeg tror på en økning for trucksalget i Norge i 2011, men ikke at den blir veldig stor. Heller en ”normalisering”, sier Pedersen. For Toyotas del i Norge er han mer optimistisk.

- Salget gikk ned i forbindelse med finanskrisen, men vi ser at vi har økt markedsandeler. Vi er dermed godt posisjonert for oppturen. Gode produkter ligger i bunn, men et sterkt merkenavn og en solid eier har gitt kundene våre trygghet om at vi også vil være til stede i fremtiden. I tillegg har vi satset på lokal tilstedeværelse gjennom et landsdekkende servicenettverk bestående av ca. 170 servicemekanikere og 90 servicepunkter, sier han.