Nattåpent hos Ringstad Transport

RYGGE: Fleksibilitet er et nøkkelord hos Ringstad Transport. Å sørge for at sjåfører og kunder har tilgang til terminalen døgnet rundt har vært viktig. Kodelås og engangskoder sørger for at logistikken aldri sover hos bedriften.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi har hatt som filosofi at folk kan laste og losse til alle døgnets tider. At vi gir kundene et droppunkt og fleksible klokkeslett å forholde seg til, er noe som kunder og sjåfører har satt stor pris på, sier daglig leder Terje Ringstad.

De som skal hente eller laste av varer utenfor åpningstid ringer på forhånd, da legges besøket inn i datasystemet og det genereres en engangskode som sendes på sms til sjåføren. Når sjåføren ankommer, puncher han inn koden som ble sendt på sms. Sjåføren får deretter tilgang til en begrenset del av lageret.

For sikkerhets skyld er lageret videoovervåket, og dersom sjåføren beveger seg utenfor den oppmerkede ”nattsluse-sonen” vil alarmen gå.

Enkel administrasjon

- Det var viktig at vi fikk et system som var enkelt å administrere. Tilgangen til hele terminalen styres med kort og koder. Vi har ingen tradisjonelle låser, med alt det trøbbelet som kan oppstå dersom nøkler kommer på avveie, sier Ringstad.

For å ivareta sikkerheten til sjåførene som laster og losser på nattestid har de kun ledetruck å hjelpe seg med. Må det en motvektstruck til, må en lagermedarbeider kalles ut.

UniTrans Transportstyring

Bilflåten som kjører for Ringstad Transport inkluderer alt fra små varebiler til store vogntog. Størstedelen av transporten skjer i det sentrale Østlandsområdet. I tillegg opererer selskapet med faste ruter til Stavanger, Bergen, Kristiansand og Trondheim.

For effektiv frakthåndtering har Ringstad Transport lagt mye ressurser i IT-løsninger. Allerede i 2006 begynte selskapet med elektronisk meldingstjeneste i form av EDI-overføringer, og siden 2007 har selskapet tilbudt pakkesporing og transportbestilling online. Sjåførene er også utrustet med håndholdte PDA’er.

I perioden før nyttår ble 42 PDA’er levert inn for omprogrammering i forbindelse med at selskapet i begynnelsen av 2011 implementerte flåtestyringsprogrammet UniTrans Transportstyring.

- Dette er noe vi har stor tro på. Kjørekontoret har bedre oversikt over bilene og kan styre trafikken bedre. Mindre dødkjøring og mer effektiv utnyttelse av bilene bidrar også til mer miljøvennlig transport, poengterer Ringstad.

Organisert som transportsentral

Ringstad Transport fungerer som en transportsentral. Selskapet eier kun én bil, resten av transporten kjøpes inn av faste transportører som i hovedsak kjører med Ringstad-profilerte biler. Unntaket er biler som kjører for Ringstad i UPS-systemet i Østfold, Follo og Oslo, disse har UPS-uniformerte biler.

Vellykket oppkjøp

Med 11 ansatte i selskapet er det en flat struktur med korte kommandolinjer. Også 2010 ble et godt år, med en omsetning på ca. 65 millioner kroner og svarte tall på bunnlinjen. Ringstad nøler ikke med å gi sine ansatte en stor del av æren.

- Uten flinke ansatte og bileiere som er med oss, hadde vi ikke vært der vi er, sier han bestemt.

- Siden vi kjøpte opp Vestby Varetaxi i 2006 har vi hatt en eventyrlig vekst. Vi traff perfekt med timingen, og 1+1 ble mer enn 2. Med oppkjøpet fikk vi to flinke speditører med på laget, samtidig som vi fikk økt slagkraft i markedet. Det å kunne løse alt fra A til Å ser kunden på som en stor fordel. De synes det er lett å forholde seg til kun én transportør, sier Ringstad.

Etter oppkjøpet kunne Ringstad Transport tilby et bredt spekter av varer og tjenester, med alt fra varetaxi og budbil, via parti- og stykkgods, til lagring og omlasting. Også spesialtransport i form av thermotransport og ADR (farlig gods) er tjenester selskapet satser på.

Satser på bredde

For å gjøre seg minst mulig sårbar har Ringstad Transport bevisst satset på å ikke legge alle eggene i én kurv.

- Ingen av kundene våre står for mer enn 10% av omsetningen. Vi har satset på diversifisering og har med smått og stort mellom 1200 og 1300 kunder, forteller Ingrid Ringstad, økonomiansvarlig i bedriften.

Blant kundene på den lange kundelisten finner man bedrifter som Rockwool, Møller Bil, UPS, ØFAS, Gårdspakkeriet og Findus.

Powered by Labrador CMS