VW med Crafter oppgradering

Rett før MT går i trykken kommer meldingen om at ”nye” Crafter er klar for bestilling på nyttekjøretøysentrene. De første bilene skal være leveringsklare fra fabrikken i slutten av juni.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Endringene består i korte trekk av nye motorer, facelift i grillen og noen interiørmessige oppgraderinger. Ifølge pressemeldingen vil de bilene få reduserte driftskostnader i form av reduserte drivstoffkostnader og lavere servicekostnader. Et annet viktig punkt er at bilene får kapasitet til inntil 10% mer nyttelast som følge av redusert motor vekt og andre tekniske modifiseringer.

Allerede ved lanseringen vil Crafter være tilgjengelig som kassebil med 3 forskjellige akselavstander, og fire lengder. Bilen blir også tilgjengelig fra fabrikk som Pickup, dobbelkabin eller som chassis.

Bilens hjerte

De tre nye motorene er 4-sylindrede med henholdsvis 109, 136 og 163 hester. Motorene er alle 2,0-liters TDI-utgaver med common rail innsprøyting. Motorene er spesielt tunet til bruk i Craftermodellen, selv om de kommer fra VW-gruppens modulære motorsystem.

Alle motorene tilfredsstiller selvfølgelig Euro 5-kravene, men i tillegg oppfyller de kravene til den frivillige EEV-standarden.

Den minste motoren på 109 hk har en flat momentkurve som gir maksimal kraft mellom 1500 og 2250 o/min. Denne motoren skal ha et forbruk på 0,79 l/mil med et CO2 utslipp på 208 g/km.

136-hesteren vil få samme drivstofforbruk som minstebroren og et maksimalt dreiemoment på 340 Nm/v 1600 o/min.

Den kraftigste motoren på 163 hk vil ifølge meldingen bli den gjerrigste i serien med et forbruk på 0,72 l/mil. dersom den utstyres med Start/stopp teknologi. Motoren som også er kjent fra Amarok og Transporter har hele 400 Nm v/1800 o/min. Denne motoren får også det laveste CO2-utslippet i serien med 195 g/km.

Powered by Labrador CMS