ENDELIG: Det har tatt tid, men nå er endelig også Toyota Proace City på plass med en 4x4-versjon i Norge.
ENDELIG: Det har tatt tid, men nå er endelig også Toyota Proace City på plass med en 4x4-versjon i Norge.

Endelig 4x4 for Toyota Proace City

TEST: I april ble de første eksemplarene av Toyotas minste varebil registrert med 4-hjulsdrift. Bilene bygges om av Dangel.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Proace City 4x4

MotorDiesel
Slagvolum1499 cm3
Maks. effekt131 hk v/ 3750 o/min
Maks. dreiemoment300 Nm v/ 1750 o/min
MiljøklasseEuro 6L
EU-forbruk bykjøring (extra urban)0,50/mil
EU-forbruk landeveiskjøring (urban)0,56
EU-forbruk kombinert0,53 l/mil
CO2-utslipp178 g/km
NOx-utslipp62,3 mg/km
Kjørerute200 km
Totalt drivstofforbruk13,02 liter
Drivstofforbruk0,65 l/mil
Total kjøretid209 minutter
Gjennomsnittshastighet57 km/t
Type girkasse / antall trinnManuell 6+1
Drivhjul4x4
DekkMichelin Latitude 215/65R16
Tillatt totalvekt2400 kg
Veid egenvekt m/fører for-/ bakaksel m/ full tank1820 kg / 1060 kg / 760 kg
Egenvekt i vognkort1615 kg
Tillatt aksellast foran / bak1200 kg / 1400 kg
Utregnet nyttelast totalt580 kg
Maks. tilhengervekt1200 kg
Tillatt kuletrykk74 kg
Aktuell vekt i test2160 kg
Lengde / bredde / høyde*4753 mm / 1848 mm / 1880 mm
Akselavstand*2975 mm
Bakkeklaring185 mm
Varerom l / b / h202 cm / 130 cm / 120 cm
Volum varerom3,9 m3
Skillevegg bygger inn i varerom13 cm
Bredde mellom hjulkasser121 cm
Lastehøyde67 cm
Dørtype bak / b / h*Dobbeldør 124 cm / 113 cm
Sidedør høyre - b / h*57 cm/113 cm
Sidedør venstre - b / h39** cm / 107 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler135 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg163 cm
Bredde døråpning førerdør75 cm
Lengde på sitteputen i førersetet48 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.110 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.58 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.103 cm
Justering sete lengderetning / høyde23 cm / 5 cm
Justering ratt lengderetning / høyde4,5 cm / 5 cm
Gulvhøyde, fra bakken42 cm
Høyde stigtrinn47 cm

* Fabrikkstall ** Reservehjulet sitter i døråpningen

Toyota har som kjent et samarbeid med PSA-gruppen, eller Stellantis som de nå heter etter sammenslåingen med Fiat. Proace City er derfor mer eller mindre identisk med Citroen Berlingo, Opel Combo og Peugeot Partner. Det er bilenes front, og infotainmentsystem, samt utstyrsnivået og i enkelte tilfeller tilgjengelig ekstrautstyr som skiller bilene. Når Toyota da endelig kommer med 4x4-løsningen som de tre «PSA-søsknene» har hatt i lengre tid er også denne løsningen den samme, med ombygging til firehjulsdrift hos Dangel.

4x4-systemet

I FART: Ved å vri på knappen kan føreren velge mellom 2- og 4-hjulsdrift under kjøring.
I FART: Ved å vri på knappen kan føreren velge mellom 2- og 4-hjulsdrift under kjøring.

Systemet har en overføringskasse som sitter sammen med girkassen i fronten av bilen med en viskosekobling på bakakselen som fordeler kraften mellom for- og bakaksel. Føreren veksler mellom 2 og 4-hjulsdrift ved hjelp av et hjul, noe som kan skje mens bilen er i fart. Føret i løpet av den tiden vi hadde bilen til disposisjon var bare asfaltveier med noen regndager og sludd på Tryvann. Det betød at vi hverken hadde noe stort behov for 4-hjulsdrift, eller fikk satt dette systemet på prøve. Vi har tidligere prøvekjørt bilen med en annen logo i grillen under introduksjon i Tyskland. Den gangen i en forholdsvis enkel offroadløype med jord og grusdekke. Under de forholdene klarte bilen seg godt.

Det som utmerket seg, var at bilen til tross for at den er hevet 20-35 mm i forhold til de tohjulsdrevne variantene, har den meget myk og komfortabel fjæring.

Testbilen hadde kun ni kilometer på telleren da vi hentet den hos importøren, og dieselforbruket må derfor nærmest regnes som en indikasjon. Vi så at på bilens forbruksmåler var forbruket ganske mye lavere mot slutten av låneperioden enn da vi kjørte vår Oslo-runde.

Under selve forbruksmålingen kjørte vi med 2x4 drift og oppnådde et forbruk på 0,65 l/mil etter å ha toppet tanken. For å sjekke forskjellen i forbruk mellom 2- og 4-hjulsdrift kjørte vi en kortere runde først med 2-hjulsdrift, for deretter å kjøre den samme med 4-hjulsdrift. Bilens forbruksmåler viste da 0,03 l/mil mer, eller cirka 6 prosent høyere forbruk med 4-hjulsdrift.

Kjøreopplevelsen

KOMFORT: Bilen har behagelige seter og er god og komfortabel. Det er enkelt å justere seter og ratt slik du ønsker.
KOMFORT: Bilen har behagelige seter og er god og komfortabel. Det er enkelt å justere seter og ratt slik du ønsker.

Som nevnt finner vi fjæringen komfortabel og ikke så stiv som man ofte kan oppleve i biler bygget for offroad. Her er det tydelig at bilen fortsatt skal være komfortabel, men likefullt ha bedre offroad-egenskaper enn den 2-hjulsdrevne versjonen. Vi har heller ikke noe å utsette på hverken styring eller bremseegenskapene til bilen. Vi finner også førerkomforten god, med enkel og forholdsvis intuitiv betjening av ulike funksjoner med knapper på rattet. Infotainmentsystemet med touch-skjerm er forholdsvis enkelt, men fungerer godt koblet opp med Apple carplay.

Dessverre leveres 4x4-modellene av alle disse fire bilene kun i kombinasjon med manuell girkasse. Vi finner girkassen og girskiftet upåklagelig, men vi opplevde at motoren ikke likte seg under 1500 omdreininger, dette gjelder under kjøring i begge modusene. Under 4x4-kjøring opplevde vi i tillegg en ubehagelig vibrasjon når vi droppet under de nevnte 1500 omdreiningene.

Når det gjelder sikt, stiller heller ikke denne bilen først i klassen. Den store og brede B-stolpen hindrer sikten under utkjøringer i kryss, og spesielt type Y-kryss er vriene og faktisk litt skumle å forsere. Det hjelper ei heller stort med sidespeilene som heller ikke er best i klassen og ikke har noen god vidvinkel-funksjon. Testbilen var heller ikke utstyrt med ryggekamera, men det er tilgjengelig dersom man ønsker det.

Pluss og minus

Dette er pluss
Fjæring
Førermiljø
Kontrollsystemer

Dette er minus
Turtallsområde
Sikt til høyre
Nyttelast

Pris grunnmodell uten ekstrautstyr med motor og girkasse i testen
kr. 332 597,- ekskl. mva

Varerommet

LAST: Lasterommet er praktisk og enkelt å sikre lasten i, men kun 580 kilo nyttelast viste vår utregning etter å ha veid bilen.
LAST: Lasterommet er praktisk og enkelt å sikre lasten i, men kun 580 kilo nyttelast viste vår utregning etter å ha veid bilen.

Den andre store svakheten med denne bilen er nyttelasten. Etter kontrollveiing var det kun 580 kilo tilgjengelig, noe som betød at vi testet bilen med 350 kilo nyttelast (60 prosent av lovlig nyttelast). Innlastingshøyden er forholdsvis høy, men vi opplevde at bilen «satt seg» hele 5,5 cm med den lasten, noe som indikerer en myk fjæring, men uten at vi opplevde at det gikk utover kjøreegenskapene.

Sikringen av lasten er greit med gode fester i varerommet. Bakdøren har en fin løsning hvor den venstre døren (største) kan låses med en egen lås for å kunne transportere lengre gjenstander. Her er det også mulighet for å åpne en luke inn under passasjersetet for eksempelvis lange rør eller planker.

Powered by Labrador CMS