RETTEN: Thor Eddy Hansen mener PostNord skylder ham over 800.000 kroner. Nå skal de møtes i Oslo Tingrett. (Bilde: Braata, Espen)

Thor Eddy tar PostNord til retten

Thor Eddy Hansen mener PostNord skylder ham betaling for 58.822 kilometer over en periode på ni måneder. 28. august møtes partene i Oslo tingrett.

Siden 1986 har Thor Eddy Hansen drevet sitt eget firma i Stokke i Vestfold. I alle år er det kjøl/frys-transport som har vært hans nisje. I 2012 kjøpte han et konkursbo med flere containerbiler. Firmaet han kjøpte hadde kjøringen for garderobe- og innredningsprodusenten Elfa i Sandefjord. Hansen tok også over de ansatte fra konkursboet, og det var Vestfold-avdelingen til PostNord som organiserte transporten.

Hansen transporterte varer på hele Øst-, Sør- og Vestlandet til og med Trøndelag. Etter to år med disse oppdragene la Elfa ned produksjonen i Sandefjord og
flyttet den til Sverige.

Prisreduksjon

Samtidig som Elfa flyttet produksjonen, sendte PostNord brev til sine transportører om at betalingen ble redusert med fem prosent. Dette ville ikke Hansen godta, og sa opp sin avtale med PostNord med umiddelbar virkning.

PostNord ønsket imidlertid å ha med Hansen videre. Partene møttes og ble enige om å fortsette samarbeidet med de samme betingelsene som Hansen hadde fra før. Varene skulle da sendes fra Elfas fabrikk i Sverige til PostNords terminal på Langhus der de skulle lastes om. Det var også fra Langhus transporten skulle styres og
oppgjørene avregnes.

OVERSIKT: Anne-Lene Slettingdalen Kristiansen og Thor Eddy Hansen har gått igjennom alle turene de kjørte for PostNord fra 1.desember 2014. Det ga et avvik på 58.822 kilometer. Her sammen med datteren Anne-Lene Slettingdalen Kristiansen.

OVERSIKT: Anne-Lene Slettingdalen Kristiansen og Thor Eddy Hansen har gått igjennom alle turene de kjørte for PostNord fra 1.desember 2014. Det ga et avvik på 58.822 kilometer. Her sammen med datteren Anne-Lene Slettingdalen Kristiansen.
 Foto: Braata, Espen

Nytt system

Fra tidligere å kjøre på ren kilometerpris med dekning av bompenger og ferger, ble det nå innført et nytt sonesystem for beregning av pris på turene. Systemet skulle inkludere leveringer på de ulike adressene langs rutene.

Ifølge Thor Eddy Hansen ble han forespeilet at betalingen skulle bli bedre, og i alle fall ikke dårligere, enn da han kjørte på ren kilometersats. Med Langhus som base ble turene lengre, og det ble i tillegg flere leveringer på hver tur. Samtidig var det ifølge Hansen ikke lengre samsvar mellom kilometerne han og hans sjåfører faktisk kjørte, og hva de fikk oppgjør for.

Kjørte ni måneder

I ni måneder fra 1. desember 2014 og ut august 2015 kjørte Thor Eddy Hansen Transport for PostNord med Langhus som utgangspunkt. I løpet av den perioden mener Hansen det er et misforhold mellom oppgjøret og faktisk kjørt distanse på hele 58.822 kilometer. I tillegg kommer bompenger og utgifter til ferger.

- Jeg angrer i etterkant på at vi ikke stoppet før. Vi fikk betalt for selve ruten vi kjørte fra Langhus, men fikk aldri betalt for alle avstikkerne vi måtte ta for å levere varene, sier Thor Eddy Hansen.

Han mener sonesystemet de skulle avregnes etter var så komplisert at det var umulig å forstå. Hansen mener at heller ikke oppdragsgiver klarer å forholde seg til hvordan det skulle avregnes.

Store avvik

De lengste rutene de kjørte var opptil 1800 kilometer tur/retur. På én enkelttur, og det groveste eksempelet, mener Hansen at PostNord har betalt for 1000 kilometer for lite. På turene med minst avvik, er det bare snakk om to kilometer.

For å finne hva de faktisk har kjørt, har Hansen og datteren Anne-Lene Slettingdalen Kristiansen gått gjennom alle turene og registrert alle leveringene.

I tillegg har bilene vært utstyrt med ABAX elektronisk kjørebok. Dermed kan Hansen dokumentere når og hvor bilene faktisk har vært.

Prøvde megling

Thor Eddy Hansen og PostNord har vært til rettsmegling om saken. Det førte ikke frem, og derfor tas saken nå til Oslo tingrett.

Kravet fra Thor Eddy Hansen til PostNord er 813.128 kroner. Det inneholder også containerleie og palleoppgjør som er trukket fra oppgjøret de to partene ikke er enige om.

Muntlig avtale

Den opprinnelige avtalen PostNord ville tilby Thor Eddy Hansen for kjøring av garderobeskap fra Langhus, ville ikke Hansen skrive under på. Derfor har han forholdt seg til de muntlige avtalene han gjorde underveis med sine kontaktpersoner. Det angrer Hansen på i dag. Kjøringen han tidligere hadde, den som var organisert av PostNords Vestfold-avdeling, hadde han skriftlig avtale på.

Med unntak av to år har Thor Eddy Hansen hatt overskudd hvert år helt siden oppstarten i 1986. I 2014 omsatte han for 24 millioner kroner, men nå er virksomheten nedskalert og han er nå tilbake til kun kjøl- og frysetransport. De siste to årene har omsetningen vært på rundt 12 millioner kroner. Kun tre av selskapets 10 trekkvogner er belånt.

Administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund, Geir A. Mo mener denne
konflikten understreker viktigheten av å ha gode og skriftlige avtaler mellom
partene.

TIER: Kommunikasjonssjef i PostNord Bjørn Thorvaldsen ønsker ikke å kommentere saken før den skal opp for retten.
TIER: Kommunikasjonssjef i PostNord Bjørn Thorvaldsen ønsker ikke å kommentere saken før den skal opp for retten. Foto: Per Dagfinn Wolden

- Vi kan ikke kommentere en pågående sak mellom to av våre medlemmer som skal opp i tingretten, sier Mo til Moderne Transport.

Ingen kommentar fra PostNord

Heller ikke PostNord ønsker å kommentere saken Thor Eddy Hansen Transport har anlagt.

- Jeg ønsker ikke å kommentere en tvist som skal opp i tingretten i media, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord i en SMS til Moderne Transport. Det er satt av tre dager i Oslo Tingrett til saken fra 28. august.

Til toppen