Brønnbåten «Ro Vision» er kåret til Ship of the Year
Brønnbåten «Ro Vision» er kåret til Ship of the Year

«Ro Vision» er «Ship of The Year»

Fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen annonserte at årets «Ship of the year» er flaggskipet «Ro Vision».

Publisert

«Ship of The Year» er bransjens mest prestisjetunge fagjuryerte pris for norsk skipsteknologi og innovasjon. Prisen tildeles årlig til et norskbygget skip, ved et norsk verft. «Ro Vision» er verdens første hybride brønnbåt bygget ved Larsnes Mek og designet av Skipskompetanse AS. Fartøyet gikk til topps i sterk konkurranse med forskningsskipet REV Ocean og det autonome fartøyet Yara Birkeland.

Norge i suveren ledelse

- Norske rederier og kompetansemiljøer har gjennom de siste årene vist stor interesse for grønn teknologi der nullutslipp er målet, innledet fiskeriministeren tidligere denne måneden

Han viste til at årets pris går til en fartøystype der Norge er i suveren ledelse på teknologi og design, og gratulerte både Rostein, Skipskompetanse AS og Larsnes mek.

- Fortjent

Anders og Odd Einar Sandøy fra Rostein, sammen med Jarle Gunnarstein fra Larsnes mek.
Anders og Odd Einar Sandøy fra Rostein, sammen med Jarle Gunnarstein fra Larsnes mek.

Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene, gratulerer alle parter med seieren.

- Det er vel fortjent, sier Borge.

Brønnbåtflåten har vokst og utviklet seg mye de senere år, og er en viktig del av nærskipsflåten og den norske maritime bransjen. Borge påpeker at medlemsrederier innenfor alle sektorer nå arbeider intensivt for å fornye flåten.

Klimavennlighet i førersetet

- Det er mange spennende prosjekter på gang. Medlemmer innen både bulk, stykkgods og containerskip, ruster seg for fremtiden med nye klimavennlige løsninger for økt sjøtransport. Sjøveien har lenge vært miljøveien, og når skipsfarten nå skal kutte utslipp, samt at den teknologiske utviklingen går fremover, håper vi å se flere medlemsfartøy nominerte de kommende årene, sier Borge.

Kystrederiene har over tid samarbeidet med medlemmene for å få på plass virkemidler for en rask flåtefornyelse.

Det er Skipsrevyens lesere som hvert år nominerer kandidatene til årets skip. Skipsrevyens samarbeidspartnere for «Ship of The Year» er NME (Norske Maritime Eksportører, NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), Norges Rederiforbund, Norsk Industri, Maritime Bergen, Norske Skipsverft og Maritimt Forum.