NCL Ålesund er det siste tilskuddet i flåten til NCL.
NCL Ålesund er det siste tilskuddet i flåten til NCL.

Westport blir NCL-knutepunkt

Når North Sea Container Line nå starter sin nye lakserute fra Vestlandet til England, skal opp mot 8000 containere lastes om ved Westports havn i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 17. september går den første seilingen på den nye ruten fra Stord, via Stavanger og videre ut i Europa. Nøkkellasten er laks.

- Vi ser virkelig frem til å bidra med kompetanse og kapasitet slik at NCL kan levere store mengder norsk gods, herunder fisk, til det internasjonale markedet. Westport er stolte av å få være en viktig bidragsyter i omleggingen til en mer miljøvennlig og effektiv logistikk for norsk næringsliv, sier administrerende direktør i Westport, Kurt A. Ommundsen.

Laksen skal gå fra Stord og direkte til kontinentet, mens Westport blir et sentralt knutepunkt for NCL på Vestlandet, på grunn av omleggingen av ruter knyttet til lakseeksporten. Den nye ruten gjør at opp mot 8000 containere skal lastes om hos Westport i Stavanger.

Vanligvis går store mengder norsk fisk ut fra terminaler på Østlandet, selv om fisken kommer fra Vestlandet og Nord-Norge. NCL og Westport benytter seg nå av muligheten til å kutte dette kanskje unødvendige mellomleddet, og samtidig flytte mer gods fra vei til sjø.

- NCL ser frem til et enda tettere samarbeid med Westport og håper at et styrket tilbud over Tananger blir tatt godt imot av vareeiere» sier Operations manager i NCL, Christian Knutsen.

NCL har flere ruter planlagt enn kun laks til England, og vil også øke sin frekvens til Rotterdam med konvensjonelt gods.

- Samtidig som lakseruten til England starter, setter vi opp to ukentlig anløp fra Rotterdam til Risavika. Jeg har stor tro på at dette vil gi en generell økning av europeisk last fremover, noe som betyr økt trafikk for Westport og Vestlandet, sier Knutsen.