Utskipning av første container med fersk laks fra Norge til Storbritannia.
Utskipning av første container med fersk laks fra Norge til Storbritannia.

Fersk Bömlo-laks til UK på to døgn

Mandag kveld tok den første Bömlo-laksen turen til London sjøveien, og er framme hos kunde bare to døgn dager etter slakting.

Publisert Sist oppdatert

Skipet M/V Rumba vil ha følgende seilingsmønster:

Moerdijk/Rotterdam - fredag
Tananger - søndag
Haugesund - søndag
Bergen - mandag
Stord - mandag
London Tilbury - onsdag

North Sea Container Lines (NCL) nye forbindelse mellom Norge og Storbritannia styrker eksportnettverket for laks fra Vestlandet. På returen tar skipet med seg importvarer.

Bremnes Seashore slaktet laksen på Bømlo mandag formiddag. På ettermiddagen ble den hentet og innen kvelden er den lastet om bord fra kaia på Haugesund Cargo Terminals. Fisken er framme i London onsdag.

48 timer

NCLs nye forbindelse mellom Norge og Storbritannia styrker eksportnettverket for laks fra Vestlandet. F.v. Håvard Apeland (NCL), Martin Torkelsen (NCL), Truls Ramsli (Ocean Quality) og Simon Nesse Økland (Bremnes Seashore)
NCLs nye forbindelse mellom Norge og Storbritannia styrker eksportnettverket for laks fra Vestlandet. F.v. Håvard Apeland (NCL), Martin Torkelsen (NCL), Truls Ramsli (Ocean Quality) og Simon Nesse Økland (Bremnes Seashore)

NCL har gjort avtale med Kjell Birkenes Transport om å frakte varene fra oppdrettsselskapene til utskipingshavna. Fra laksen slaktes til den er framme hos kunde i Storbritannia tar det rundt 48 timer.

Kystverket har støttet den nye ruten med 25 millioner kroner i forbindelse med tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø.

– Det er en stolt dag for North Sea Container Line at vi er tilbyderen som lykkes med å frakte fersk laks sjøveien. Vi har sammen med eksisterende og potensielle kunder innen industri, sjømat og konsumvarer analysert eksport- og importgods mellom norskekysten og UK. Resultatet viser seg nå ved oppstart av en ny containerrute hver uke fra Vestlandet til London. NCL har fått stønad fra Kystverket for å flytte akkurat laks fra vei til sjø, dette beviser at samarbeid mellom leverandør, kunde og myndigheter er mulig for å få det til, sier Bente Hetland, Managing Director i NCL i en pressemelding.

Aistis Navikauskas laster kasser med Bömlo-laks i containeren.
Aistis Navikauskas laster kasser med Bömlo-laks i containeren.

Utslippskutt

Å nå markedet i Storbritannia på 48 timer sjøveien er svært konkurransedyktig, og også miljøvennlig. Ifølge FreiXhange kutter ruten CO₂-utslippene med 60 prosent sammenlignet med transport med en Euro 6-lastebil med 20 prosent biodiesel.

– Fersk Bömlo-laks som skal til kvalitetsbevisste kunder i Storbritannia har det travelt. Med den nye sjøruten når vi markedet i Storbritannia raskt og effektivt. Fisken blir foredlet ved slakteriet på Bømlo, og for oss er det ideelt at ruten går direkte fra Sunnhordland, sier Truls Ramsli, Logistics Manager i Ocean Quality.

Bremnes Seashore en av Norges ledende leverandører av laks til verdensmarkedet, og stå bak merkenavnene Bömlo og Salma. Produksjonen skjer ved 23 oppdrettsanlegg og tre settefiskanlegg i Hardanger, Sunnhordland og Rogaland. Produksjonen er på 500.000 laksemåltider daglig. Salgsselskapene Ocean Quality og Salmon Brands har avdelinger i Bergen, Oslo, Stockholm, Paris og Shanghai. Selskapet har 450 tilsette og omsetning på 2,8 mrd. kroner.