Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Jekketrallen LHM230 er først ute med karbonnøytralt stål hos Toyota Material Handling.

Tar i bruk karbonnøytralt stål

Toyota Material Handling Europe markerer et viktig skritt mot grønnere industri ved å ta i bruk det karbonnøytrale stålet SSAB Zero™ i produksjonen av trucker.

Publisert Sist oppdatert

Toyota vil i første omgang bruke det fossilfrie stålet i gafler og rammer på den populære jekketrallermodellen LHM230.

SSAB Zero er produsert av resirkulert stål ved hjelp av fossilfri elektrisitet og biogass, og reduserer CO₂-utslippene med 77 prosent sammenlignet med konvensjonelt stål, målt over hele verdikjeden. Kvaliteten og egenskapene er identiske med SSABs tradisjonelle stål.

Samarbeidet mellom Toyota og SSAB bygger på et mer enn 20 år langt forhold, og styrkes nå gjennom en strategisk leveringsavtale. 

– Vårt mål er å lede an i den bærekraftige omstillingen av verdikjeden, sier Giorgio Polonio, VP Purchasing & Supply hos Toyota Material Handling Europe. 

– Vi arbeider tett med leverandører for å gjøre forsyningskjeden mer motstandsdyktig og klimavennlig, legger han til.

SSAB på sin side ser på samarbeidet som et viktig steg mot en fossilfri fremtid. 

– Toyota har vært en viktig kunde gjennom vårt datterselskap Tibnor i mange år. Nå tar vi partnerskapet videre med felles fokus på lavutslippsproduksjon, sier Tony Harris, leder for SSAB Europe.

Initiativet er en del av Toyotas plan for å nå netto nullutslipp innen regnskapsåret 2041, et mål som tidligere i år ble validert av Science Based Targets-initiativet (SBTi). I tillegg til å bytte ut materialer, vil selskapet gradvis gjøre karbonnøytralt stål til standard i sine mest brukte produkter.

Powered by Labrador CMS