Halvparten økte omsetningen

Det viser Tollpost Globes nye «E-barometer».

Publisert Sist oppdatert

Tollpost Globe lanserer nå sitt E-barometer, som vil "ta pulsen" på det norske netthandelsmarkedet hvert kvartal.

- Hovedårsakene til at norske forbrukere velger å handle på nett er at det er mer bekvemt; nettbutikkene er alltid åpne, og man kan handle når det passer i en ellers travel hverdag. Spesielt gjelder dette aldersgruppene 30-44 år, sier markedsanalytiker i Tollpost Globe Kristin Anfindsen.

Det første barometeret viser at 1 av 2 norske e-handelsforetak økte omsetningen sin i første kvartal 2013, sammenlignet med i fjor. Nesten 70 prosent tror at omsetningen vil øke mer i andre kvartal.

- Det er ingen tegn til at e-handelen vil avta i nærmeste fremtid. 6 av 10 forbrukere, som noen gang har handlet på nettet, netthandlet i første kvartal i 2013. Like mange ser for seg å handle i andre kvartal. 1 av 2 e-handelsforetak hadde økt omsetning i årets første kvartal sammenlignet med samme kvartal 2012, og enda flere forventer økning mot fjoråret i årets andre kvartal. Mens kvinner klikker på klær og sko, velger menn seg hjemmeelektronikk, sier Anfindsen.

Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med InFact i april 2013. Et riksrepresentativt utvalg bestående av 1219 personer mellom 18 og 79 år, hvorav kun de som noen gang har handlet varer på internett er intervjuet videre, har besvart spørsmål rundt sine e-handelsvaner, forventninger og preferanser.

100 foretak som selger varer over internett er videre intervjuet rundt sine erfaringer, forventninger og tilbud. Undersøkelsen er avgrenset til å omfatte handel av fysiske varer på nett, og følgelig er kjøp av reiser, tjenester, nedlastning av film og musikk etc. holdt utenfor.