Presidenten i juryen, Gianenrico Griffini overrakte prisen til Alexander Vlaskamp, administrerende direktør i MAN Truck & Bus, under IAA Transportation Press Day i Hannover.
Det er den tredje gangen MAN mottar denne prisen. Den første gangen var i 2019 hvor de mottok prisen for den automatiske aFAS Level 4 førerløse sikkerhetstrucken etterfulgt av ATLAS-L4 og ANITA autonome kjøringsprosjekter i logistikkoperasjoner i 2023.
Truck Innovation Award, deles ut av av juryen International Truck of the Year (IToY), deles ut til et selskap som viser frem ny teknologi som kan være med å forandre transporten i fremtiden. IToY-gruppen består av 25 redaktører for nyttekjøretøy og seniorjournalister som representerer store lastebilmagasiner fra Europa og Sør-Afrika.
Med 84 stemmer slo MANs hTGX konkurrentene fra Renault Trucks' Oxygen – en prototype distribusjonslastebil – og Ivecos S-eWay Fuel Cell (FCEV), et nullutslipps elektrisk langdistansekjøretøy.
I NORGE: Denne MAN hTGX-en ble vist i Lillestrøm tidligere i år.Foto: Øyvind Ludt
I sommer fikk juryen teste bilen i Saalfelden, Østerrike, her berømmet ITOY-journalister hTGXs diesellignende ytelse og kjøreegenskaper. Motoren er MANs 16,8-liters H4576-rekkemotor med gnisttenning.
Juryen i International Truck of the Year berømmet også lastebilens nesten null karbonavtrykk, rekkevidden på rundt 600 kilometer som oppnås ved hjelp av de 56 kiloene med hydrogen som holder 700 bar i tankene og det forenklede avgassrensesystemet.
Som en oppsummering av juryens avgjørelse sa Gianenrico Griffini, styreleder for International Truck of the Year:
- MANs hTGX åpner et nytt kapittel innen dekarbonisering av veitransport. Det kan være det foretrukne kjøretøyet for tunge bruksområder, for eksempel i anleggssektoren og under utfordrende klimatiske forhold.