Michelin vil bli hydrogenmotor-gigant

Med massive investeringer i hydrogen - og brenselcelleteknologi, gjør Michelin seg klar til å endre sitt 125 år lange fokus på gummiblandinger og dekk.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høsten 2019 investerte Michelin, sammen med bildelprodusenten Faurecia, over en milliard kroner i et hydrogendrevet fellesforetak. Det ambisiøse nye selskapet Symbio skal i 2021 begynne å bygge den første fabrikken for produksjon av hydrogendrevne motorer i Europa.

Dermed tar Michelin de første skrittene mot målet om å bli verdensledende innen hydrogendrevne motorer.

Over 20.000 motorsystemer årlig

- Vi har jobbet med å utvikle hydrogenteknologi og motorsystemer i over 15 år. Målet vårt er å skalere opp produksjonen og samtidig senke produksjonskostnadene. Vi samarbeider tett med Faurecia for å gjøre vårt felles datterselskap til en ledende leverandør, og har planer om å oppnå en markedsandel på 12 prosent og et årlig salg på 15 milliarder kroner innen 2030, forklarer Peyman Sabet, Vice president Business Development, Michelin Europe North.

Symbio utvikler for tiden en fjerde generasjon av hydrogendrevne motorsystemer. I 2025 vil de, med sine 250 ansatte, ha kapasitet til å produsere over 20.000 hydrogendrevne motorsystemer årlig.

Suksess med originalutstyr

Innledende suksess er oppnådd med originalutstyret StackPack S som siden 2019 er standard i to hydrogenbiler fra Renault: Renault Kangoo Z.E Hydrogen og Master Z.E Hydrogen.

Symbio utstyrer også PSA-konsernets første hydrogendrevne kjøretøyflåte med sitt StackPack-system, og PSA vil introdusere hydrogendrevne kjøretøy for bedriftskunder i år. Symbio jobber tett med bilindustrien i flere prosjekter for å øke lanseringen av nye modeller med innovative og effektive hydrogendrevne energisystemer.

Hydrogendrevet i Le Mans

I juni 2020 annonserte Michelin, Faurecia og Symbio at de var blitt hovedsponsorer i MissionH24. Et stort prosjekt som tar sikte på å integrere hydrogendrevet teknologi i biler som konkurrerer i utholdenhetsløp, som Le Mans.

Under utvikling er et høytytende brenselcellesystem for Le Mans Prototype (LMP). Den vil bli utstyrt med en hydrogenelektrisk drivlinje inkludert batteri, motor og girkasse av den sveitsiske produsenten GreenGT, og som teamet H24Racing skal kjøre med iblant annet Le Mans.

I 2024 vil racerbilprototyper med ren hydrogendrift kunne konkurrere i sin egen klasse for første gang i utholdenhetsklassikeren.

Symbios StackPack-system

Under navnet Symbios StackPack System produserer Symbio motorsystemer som matcher ulike kjøretøy sitt kapasitet- og energibehov. Under Symbio’s StackPack systems er følgende systemer tilgjengelige:

  • S-versjonen (7 - 40 kW) er egnet for lette nyttekjøretøy og varebiler
  • M-versjonen (40 - 80 kW) er også egnet for lette nyttekjøretøy, men med større kapasitet og kraftreserver, og passer for større varebiler eller SUV-er.
  • L-versjonen (80 kW - 0.5 MW og multi-stack system) er egnet for mindre lastebiler og tyngre personbiler.
Powered by Labrador CMS