Holder liv i Nordsjøeventyret

FLORØ: Åpningen av Ekofisk i 1969 markerte ikke bare begynnelsen på et moderne norsk eventyr, det markerte samtidig behovet for helt nye logistikktjenester.

Publisert Sist oppdatert

Langs kysten ligger de viktige forsyningsbasene, som Fjord Base i Florø, som holder liv i olje- og gasseventyret.

Installasjonene ute i havgapet, som ofte sysselsetter hundrevis av ansatte, trenger jevnlig forsyninger av alt fra drifts- og reservedeler, til rent sengetøy og proviant. En effektiv håndtering av denne logistikken har blitt en viktig suksessfaktor for gass- og oljeselskapene som opererer på den norske kontinentalsokkelen.

I sine ti år har Saga Fjorbase AS i Florø (Sogn og Fjordane) vært et viktig logistikk-knutepunkt for blant annet Gulfaks- og Snorre-feltet. Selskapet, som er et datterselskap i INC Gruppen, er totalleverandør av logistikktjenester til offshore- og landbasert industrivirksomhet, og holder til på forsyningsbasen Fjord Base i Florø. Spesialiteten har vært leveranser av stålrør til olje- og gassindustrien.

Årlig håndterer Saga Fjordbase AS rundt 100.000 rør. De kommer med skip fra Japan og mellomlagres ved basen før de skipes ut til ulike installasjoner i Nordsjøen. Kundene har vært både velkjente norske aktører som Statoil, Hydro og Saga Petroleum, samt utenlandske aktører som skotske Ramco og franske GDF Suez. I snitt forsyner basen 15 installasjoner i året og basen hadde ifjor 1627 skipsanløp. Utgående dekkslast utgjorde 155.000 tonn, mens tørrbulk utgjorde snaut 20.000 tonn. Basen skipet også ut350.000 m3flytende bulk ifjor.

510 mål, trenger mer

Terje Grude, senior contract coordinator i Saga Fjordbase AS, kan fortelle om en sterk ekspansjon i Florø gjennom de ti årene selskapet har eksistert. Fjord Base i Florø legger  beslag på 510 mål, og nye områder står klare for utbygging (58.000 m2). Selv om offshore-fokuset flyttes stadig nordover, har Saga Fjordbase mer enn nok å gjøre.

- Det har vært vekst her i Florø stort sett hele veien, spesielt de siste to-tre årene. Det er mange selskaper som leter etter nye olje- og gassressurser der ute, det hadde de ikke gjort hvis ikke de hadde trodd at det var mer å finne. Vi håper på en utvikling med nye funn og lisenser, sier Grude.

Svetrucks 14 maskiner

Pr. i dag teller arbeidsstokken ca. 100 ansatte. En av de er Ole Andreas Apneseth. 25-åringen byttet for et par år siden ut lastebilsetet med trucksetet. Han stortrives i jobben, og tok sågar fagbrev i logistikkfaget som privatist i januar. @%:Arbeidsdagene går stort sett med til å håndtere rør, stålrør i dimensjoner fra to til35 tommerog over ti meters lengde. Han kjører en av Saga Fjordbases 14 Svetruck-trucker.

I høst mottok bedriften de foreløpig syv siste. Fire ble levert med rørklype, spesielt egnet for rør-håndtering. Haker på klypene sikrer at rørene ikke glipper ut av grepet.

- Utviklingen går mot å bruke minst mulig ressurser på å flytte gods. Der spiller truckene en viktig rolle. De ca. 100.000 rørene vi får inn årlig håndteres flere ganger, dermed legger vi mye vekt på å rasjonalisere denne håndteringen mest mulig. Da man begynte å gå over til å bruke trucker med rørklype på 1990-tallet, revolusjonerte det rørhåndteringen. Tidligere brukte man semitrailer og mobilkran til denne jobben, sier Grude.

Truckene, som har løftekapasitet på 10 til 16 tonn, er levert av Svetruck-forhandler Truck Agent Bergen.

- Vi hadde en del maskiner fra Svetruck fra før av og de har vi god erfaring med. Vi likte også den teknologiske løsningen. Truckene har lavt støynivå, noe som er viktig for truckførerne når de sitter i trucken hele dagen. Førerergonomien er også god og det er bra sikkerhetsløsninger, for eksempel i forhold til å komme seg enkelt inn og ut av trucken, sier Grude.

Trekkvogner

Ved siden av truckene er også trekkvognene, en fra Kalmar og tre av typen Mafi, viktige når man skal transportere rør på basen. Trekkvognene, som har en løftekapasitet på 45 tonn på svingskiven, kan trekke store lasteflak med rør, noe som har rasjonalisert håndteringen betraktelig i forhold til hvordan det var i gamle dager.

Til lasting og lossing av skip tyr bedriften til en av sine tre Sennebogen havnekraner.