Håndholdt for Dash Software

MOSS: Dash Mobile er nyvinningens navn. Med denne sørger Dash Software for at vedlikeholdsoppgaver nå også kan sendes til operatører i felten.

Publisert Sist oppdatert

Det er vedlikeholdsmodulen Dash EAM (Enterprise Asset Management) som nå blir tilgjengelig gjennom industrielle håndterminaler (PDA) eller standard mobiltelefoner.

Mobilapplikasjonen er bygd med Windows mobile som plattform. Etterhvert vil selskapet lansere en versjon på Android-plattform.

- Opprinnelig tenkte vi på iPhone, men tilbakemeldingene vi fikk, var at det er standard Android-telefoner som HTC og Samsung som er mest akseptert og i bruk hos våre brukergrupper, sier daglig leder Pål Einar Berntsen.

Mer effektiv hverdag

- Løsningen ble klar i desember og vi har hatt noen enheter ute hos pilotkunder. Nå er vi spent på mottakelsen i markedet. Kundegruppen vil i hovedsak være servicepersonell, forteller han.

Gjennom PDA eller mobiltelefon kan servicepersonell motta, utføre og ferdigstille vedlikeholdsoppgaver. For live-oppdateringer må operatøren være innenfor tilgjengelig nettverk (trådløst eller 3G).  

- Den største fordelen for kunden er at arbeidsdagen til servicepersonellet effektiviseres, sier Berntsen.

Visma-samarbeid

Mosseselskapet, som spesialiserer seg på software til vedlikehold og material- og produksjonsstyring, har det siste drøye halvåret innledet et 3. partssamarbeid med den norske softwaregiganten Visma.

- At en så ”tung” aktør som Visma ønsker å samarbeide med oss ser vi naturligvis som et kvalitetsstempel, sier Berntsen.

- Dash har kommunisert med en rekke økonomisystemer også tidligere, det nye er at vi kan integrere oss tettere opp mot Visma Global og Visma Business. Vårt system integreres nærmere uten at kunden skal gjøre dobbelt oppslag. Kunden oppretter kun ett sted, om det er i Dash eller Visma spiller ingen rolle. Det vi forsøker å gjøre er å lage minst mulig "støy" hvis kunden bruker Visma Global eller Visma Business, forteller Berntsen.

To spesialister i én

- Samarbeidet gir begge selskaper større bredde. For oss, som ikke har moduler for økonomi og regnskap, kan vi nå si at vi har tett integrasjon mot Visma. For Visma er den største fordelen at de nå kan levere moduler for vedlikehold og material- og produksjonsstyring. For kunden er gevinsten at de nå får kunnskap fra to kompetansesentre som har spesialisert seg på ulike områder, sier Berntsen.

- Man snakker gjerne om to leire: økonomisystemer på den ene siden og vedlikeholds- og ordreproduksjonssystemer på den andre. Det er selvfølgelig en fordel at de to systemene kommuniserer. Henter du ut deler for å gjøre en vedlikeholdsjobb, skal dette speiles i lageret gjennom en oppdatert lagerbeholdning. Dette skal igjen medføre at noen på innkjøp går til anskaffelse av nye deler, illustrerer Berntsen.