En smugtitt hos Linde
OSLO: Hesselberg Truck letter på sløret og avslører hva som blir blant Lindes trekkplastre på CeMAT i mai – nye elektriske motvektstrucker med løftekapasitet fra 2 til 5 tonn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I slutten av oktober var Linde-forhandlere fra hele Europa samlet til premierevisning av de nye seriene, 387 og 388, i Perugia. Den norske importøren, Hesselberg Truck, dro hjem fra Italia fornøyd og proppfull av inntrykk.
- Truckene erstatter 336- og 337-serien, som har løftekapasitet på henholdsvis 2-3 tonn (ved600 mmlastesenter) og 3,5-4,8 tonn (ved500 mmlastesenter). Dette har vært blant våre mest populære truckserier, men som har begynt å få noen år på baken og dermed er modne for fornying, sier Kai Paulshus, salgssjef i Hesselberg Truck.
- Vi forventer oss mye av de nye truckene, segmentet 2,5-3,5 tonn er tross alt det største for 4-hjulstrucker i Norge, minner han om.
Første og andre kvartal
- Vi får nå nye modeller med et tidsriktig utseende og med svært god komfort og effektivitet, sier Paulshus.
Truckene lanseres på noen få europeiske markeder allerede i desember, men mesteparten av Europa må smøre seg med tålmodighet til neste år. Serien 387, med løftekapasitet fra 2 til 3 tonn, kommer til Norge i løpet av første kvartal neste år, mens man må vente til andre kvartal på 388-serien. Tidspunktet for det europeiske ”frislippet” sørger naturligvis for at truckene sikres behørig oppmerksomhet på CeMAT-utstillingen i Hannover i mai.
Kombistyreaksel
De nye seriene viderefører Lindes bruk av 4-hjuls styyreaksel, noe som betyr at trucken beholder komforten til en 4-hjulstruck, men har manøvreringsdyktigheten til en 3-hjulstruck. I forhold til konvensjonelle 4-hjulstrucker sparer trucken40 cmplass, forteller Bjørn Gustavsen, produktsjef hos Hesselberg.
Han forteller videre at truckene er utstyrt med to drivmotorer med separate kjørekontroller for fremhjulene (drift). Truckene leveres også med fjæringssystem for både styreaksel, drivaksel og tilsylindre. Tiltstsylindrene er også plassert over tak for å få en mer presis tiltbevegelse og bedre kontroll. Profilene på masten er også slanket for å oppnå bedre sikt, forteller Gustavsen.
Et elektronisk kapasitetsdiagram skal dessuten gi truckføreren beskjed om hvor høyt man kan løfte en last før trucken begynner å gi etter.
Tre kjøreprogram
Truckene i 387- og 388-serien går under betegnelsen E20 til E50 og vil leveres i en rekke ulike konfigurasjoner. Kunden kan velge om trucken skal være høy eller lav, og om den skal være lang eller kompakt. Lastesenter for de høye modellene er ved600 mm, og500 mmfor de lave modellene.
Truckene har tre ulike kjøreprogram: Performance mode (høyest mulig produktivitet), Economy mode (batterisparende modus) og den ”gylne middelvei” i form av Efficiency mode som kombinerer det beste fra begge programmene.