Brubakken tar tungeløft i vest

SANDNES: Brubakken Truckservice satser tungt på Vestlandet. Selskapet ser et stort vekstpotensial i denne regionen i årene som kommer, og har derfor utvidet kraftig.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av september inviterte Brubakken pressen over til Sandnes for å markere oppkjøpet av Elektro Maskin. Eier av Elektro Maskin, Torvald Nevland, får rundt åtte prosent eierandel i Brubakken Truckservice i handelen. Han kommer også til å bli med videre som daglig leder i selskapet, og navnet blir det samme også i fremtiden – Elektro Maskin.

- Elektro Maskin er som Brubakken, bare i miniatyrform. Selskapet har hatt fokus på utleie, service og fleksibilitet. Dette har i ettertid ført til en del salg av nye maskiner også. Vi kjenner menneskene her godt, og vet at vi kommer til å jobbe godt sammen med dem. Om Brubakken skal vokse slik våre eiere ønsker, er Elektro Maskin et godt oppkjøp, sier Trond Christensen, daglig leder i Brubakken Truckservice AS.

Overtagelsen av Elektro Maskin kommer bare noen måneder etter at Brubakken åpnet egen avdeling i Bergen med tre ansatte. Nå er det fem ansatte i Bergen, og nye folk er stadig på vei meldes det om.

Med oppkjøpet av Elektro Maskin håper Brubakken å runde 300 millioner i omsetning. Selskapet har 102 ansatte i Norge og Sverige.

Vekst i vest

Offensiven vestover i Norge kommer selvfølgelig ikke tilfeldig. Analyser Brubakken har tilgang på, viser at det er flere trucker fordelt på innbyggertallet på Vestlandet enn tilfellet er på Østlandet. Og går man opp i tonnasje, blir forskjellen enda større.

- Det viser det vi trodde, at Vestlandet er der det er størst vekst i Norge, sier Christensen.

Forklaringen finner vi i Nordsjøen. Olje- og gassvirksomheten fører med seg stor aktivitet også på land. For å håndtere varene som skal til eller fra plattformene, er det ofte behov for tunge og kraftige trucker.

- Vi er sterkt inne i tung industri på land, samt havner og terminaler. Vi ønsker å få et tredje bein å stå på og satser mot olje- og offshorebaser. Det er her Elektro Maskin kommer inn, sier Trond Christensen.

- Markedet vil vokse mest på det tyngre utstyret, men dette vil dra med seg mindre trucker også, sier Alf Runar Frydenlund, deleansvarlig i Brubakken.

Christensen skyter inn at Brubakkens hovedeiere, Reiten & Co, er kapitalsterke og har satt av ”et titalls millioner” til fornuftige ideer.

Tidligere forhandler

Elektro Maskin har siden 70-tallet vært forhandler av Brubakken Truckimport (tidligere Nissan Norge). Men partene har også til dels vært konkurrenter ettersom begge har hatt importavtaler for Terberg-produktene.

Brubakken er norsk importør av Nissan Forklifts, SMV Konecranes, TMC og Terberg.

Torvald Nevland sier det å komme under Brubakkens vinger gir større spillerom og fleksibilitet for å komme videre i markedet. Brubakken-leder Christensen ser også frem til utvidelsen, og tror den største endringen for Elektro Maskin blir at selskapet nå kan satse på tunge kundeprosjekter på tvers av fylker og avdelinger.

Kjøper truckflåter

Selve modellen for driften videre vil ikke endre seg spesielt. Oppskriften med å kjøpe opp truckflåter, for deretter å leie den tilbake til bedriften med serviceavtaler, har fungert godt for Brubakken. I tillegg kommer det en del salg i kjølvannet av denne forretningsmetoden.

Modellen har også ført til økt kompetanse innenfor service og vedlikehold av de fleste truckmerker. Når Brubakken kjøper opp hele flåter med trucker, tar de også over ansvaret for vedlikeholdet av en rekke andre merker enn ”deres egne”.

- Vi kan levere alt når det kommer til service og vedlikehold, lover Frydenlund som er delelageransvarlig i Brubakken.