Angrep er beste forsvar

MJØNDALEN: Avitruck blåste nytt liv i Hyster-agenturet i fjor høst. Den gode starten kan i stor grad tilskrives en fireårig rammeavtale med Forsvaret.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Torben Lund Nielsen har fått tak i en Hyster-truck som ble solgt i Norge i 1961. 2,5-tonneren skal restaureres til sin fordums prakt og stilles ut hos den nye Hyster-importøren i Mjøndalen. Hyster, som er en del av NACCO Industries og som produserte 75.000 trucker i fjor, har med andre ord lange tradisjoner her i landet.

I 2010 var det imidlertid bråstopp da Hyno Truckspesialisten gikk konkurs. Nielsen kjenner godt til historien. Han var selv ansatt hos importøren i Drammen. Selv om butikken ble lagt ned, var det fortsatt penger å tjene på det velrennomerte merket. Selskapet Drammen Truckservice ble opprettet av tidligere ansatte for å ta seg av service for de tusenvis av Hyster-truckene som allerede var på det norske markedet.

Langsiktig plan

Torben Lund Nielsen hadde imidlertid ikke gitt opp håpet om å få Hyster-agenturet tilbake til Norge og Buskerud. Han kom i kontakt med anleggsmaskin-importøren Avitec, og sammen ble de enige om å blåse nytt liv i agenturet. Ifjor var avtalen på plass.

- De tre salgsmånedene vi rakk ifjor var svært positive. Med smått og stort solgte vi 40-50 enheter. Vi har også fått en kjempestart i år, sier Nielsen.

- Vi skal bygge sten på sten. Ikke gape for høyt. Filosofien i Avitruck er å tjene penger før vi bruker penger. Men starten har vært positiv, dette betyr at vi må ansette nye folk i 2012. I det minste må vi ha en til på salg, jeg klarer ikke å håndtere trykket alene hvis vi vokser som vi har gjort til nå, sier Nielsen. Han legger heller ikke skjul på at det er en fordel å havne under en større enhet, der Avitruck og Avitec kan dele på en del kostnader.

Forsvarsavtale

At selskapet kort tid etter oppstarten landet en fire-årig rammeavtale med Forsvaret var også kjærkomment.

- Det er ikke tvil om at den var god å få. Den hjelper firmaet bra i oppstartfasen, innrømmer Nielsen.

- I utgangspunktet har vi to avtaler med Hyster. En som vi inngikk for to år siden med NACCO i England på el-trucker, og en som ble inngått ifjor høst på dieseltrucker. Det var fem kjente truckimportører som kom med tilbud via Doffin. Avitruck ble tildelt kontrakten basert på pris og kvalitet, sier major Trond Røed, fagansvarlig for kjøretøy i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

- De to avtalene vil nok samlet representere rundt 30 trucker i året, i samme størrelsesorden som tidligere år, sier han.