3dtracking kobles med Garmin

MOSS: 3dtrackings sporingsteknologi har tatt et viktig steg fremover.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere ga flåtestyringssystemet kun beskjed om hvor sjåføren er, ikke forventet ankomsttid. Det blir det en forandring på nå.

Flåtestyringssystemer fra 3dtracking har eksistert på det norske markedet siden høsten 2006 og det er for tiden ca. 900 aktive installasjoner i kjøretøy.

GPS-bokser med innebygget modem gir via GSM-nettet oppdatert informasjon om hvor kjøretøyet befinner seg, og på kjørekontoret får kjørelederen oversikt over posisjonen til samtlige biler i flåten. Når varene forventes å ankomme kunden har imidlertid fortsatt vært ”en gåte”.

Meldingstjeneste

Det nye er at 3dtracking nå har integrert sin programvare med GPS’er fra Garmin. De fleste Garmin-modeller fra de siste fire år kan benyttes, da disse støtter meldingstjenesten som gjør at man kan sende meldinger fra kontor til bil og omvendt.

GPS-enheten i bilen kan både sende og motta enkle beskjeder.

Med tanke på at systemet skal være så enkelt som mulig å betjene for sjåføren kan man konfigurere meldingstjenesten med hurtigmeldinger, det vil si predefinerte standardsvar. For eksempel: ”Oppdrag er mottatt”, ”Hviletid”, og så videre. 

Når sjåføren får et oppdrag legges adressen inn i navigasjonssystemet, deretter beregnes estimert ankomsttid (ETA, estimated time of arrival). Kjørekontoret får dermed tilgang til den samme informasjonen som sjåføren om forventet ankomsttid.

3dtracking leverer to modem-løsninger, både med og uten ekstern antenne. Modemet monteres skjult i bilens dashbord og man trekker kabel opp til GPS-navigatoren. - Selve monteringen overlates til lokale bilverksteder og tar omtrent tre kvarter, opplyser Morten Karlsen i Qurius Marketing, norsk distributør av 3dtrackings løsninger i Skandinavia.

12 biler

Kunder kan bruke sine eksisterende Garmin-navigatorer og kun kjøpe modem og kabel, eller de kan kjøpe komplett løsning med Garmin-navigator i størrelsen 3,5-5,5”.

- Kunden kan kjøpe komplett system som er ferdig testet fra oss, men det er i hovedsak abonnementene som er vår forretningsidé, sier Karlsen.

I disse dager installeres løsningen i 12 biler, fordelt på to selskap.