Nye bilskip med LNG

Rederiet UECC har bestilt to biltransportbåter som kan gå på både LNG, diesel og tungolje.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

UECC driver blant annet biltransport i Østersjøen og eies av Wallenius-rederiene og japanske NYK.

Nå har de bestilt to fartøy med lass til 3800 personbiler fordelt på ti dekk, fra Kawasaki Heavy Industries. Skpene skal bygges i Nantong i Kina og vil bli levert i 2016.

Fartøyene blir 181 meter lange og får isklasse 1A slik at de kan trafikkere Østersjøen året rundt.

Bruk av flytende gass (LNG) som drivstoff vil redusere utslipp av svoveldioksid og partikler nesten totalt, og skipene vil dermed klare de nye kravene som blir innført neste år.

- LNG-implementeringen er første i sitt slag og vil bli en av de største satt i drift i et kommersielt skip og det største av slitt slag på en ren bil- og lastebil-frakter. Vi er stolte av det spennende steget UECC tar mot grønnere og mer miljøvennlig shipping, sier CEO i UECC, Glenn Edvartsen. 

 

Powered by Labrador CMS