NLF-sjefen: – Opptrer fiendtlig mot norsk godstransport

– Det de i realiteten foreslår er å forsterke avviklingen av den norskeide landtransporten.

Publisert Sist oppdatert

Det er Geir A. Mos kommentar til NHO Logistikk og Transports forslag til ubegrenset kabotasjekjøring innenfor syv dager, med argumentet om at dette vil gjøre det enklere å kontrollere.

NHO Logistikk og Transport har presentert sine synspunkter til Samferdselsdepartementet på norsk godstransport sin posisjon i et fremtidig europeisk transportmarked.

Les også:
50 dagers kabotasje
Erling Sæther presiserer

Svekker konkurransen

Mo viser til AT.no som nylig skrev at NHO Logistikk og Transports næringspolitiske direktør, Erling Sæther, mener at et forbud mot kabotasje vil svekke konkurransen og øke kostnadene for næringslivet.

– NLF er for konkurranse, men det må skje på like vilkår, og den konkurransen som kabotasjekjøringen hittil har brakt med seg er alt annet enn det, sier adm. direktør i NLF, Geir A. Mo.

Les også: 
- Vern om norske arbeidsplasser
Flagges veitransporten ut?

Prispress

Ifølge NLF-sjefen har kabotasje, både lovlig og ulovlig, presset prisene på godstransport i Norge. Det blir stadig vanskeligere for norske transportører å dekke inn lønns- og driftskostnader, samtidig som de skal betale skatter og avgifter til staten.

Dumping

– NHO LT skilter med at de sysselsetter 9000 biler i Norge. NLF, med sine 15.000 biler i ryggen, finner det besynderlig at de ikke er mer bekymret for hvordan disse bilene skal kunne konkurrere mot transport til sterkt dumpede priser, sier Mo.