FJERNET MASSER: Mudringsarbeidet ved Langneset er fullført som en del av prosjektet for ny dypvannskai i Mo i Rana, som skal øke havnekapasiteten og bedre tilgjengeligheten.
100.000 kubikk opp fra sjøbunnen - nærmere ny dypvannskai
Entreprenøren hadde tidspress, og massene ble fjernet i kort vindu.
Prosjektet for innseiling og ny dypvannskai i Mo i Rana har
god fremdrift. Mudringsarbeidet ved Toraneset og Langneset er fullført innenfor
mudringssesongen, og flere viktige milepæler for øvrig er nådd.
- Vest Betong har, gjennom sin underentreprenør Gerd
Stensen, gjort en solid jobb med å fjerne over 100.000 kubikkmeter masser fra
sjøbunnen på kort tid. Statsforvalteren gav tillatelse til mudring fra 1.
september til 1. februar, og vårt mål har hele tiden vært å fullføre dette
innenfor én sesong – noe vi har lykkes med, sier Martin Fransson fra
Kystverket, som leder samarbeidsprosjektet.
Ferdig mudret på Langneset
Prosjektet går etter planen. Ved Toraneset er mudringsarbeidet
fullført, og sluttmåling av dybdene ble gjennomført 28. januar. Data fra
sjømålingene skal nå behandles og vil deretter bli sendt til Kartverket for
oppdatering av de offisielle sjøkartene.
For den nye dypvannskaien ved Langneset er også all mudring
ferdigstilt. Stabilisering av det fremtidige kaiområdet er utført, og området
vil nå fylles ut med rene sprengsteinsmasser. Etter hvert vil dagens
deponiområde for forurensede masser omvandles til landareal for den nye
dypvannskaia.
Status for lekteren som sank natt til 31. desember er at
heving av gravemaskinen med rigg ble utført i månedsskiftet januar/februar,
mens selve lekteren vil bli hevet noe senere. Lekteren ligger stabilt og utgjør
ingen umiddelbar hindring for videre arbeid. Hovedentreprenør Vest Betong har
via sin underentreprenør Keller ansvar for oppryddingen, og prosjektet
samarbeider tett for å sikre en ryddig og effektiv prosess.
Ferdig i 2026
Prosjektet holder fast ved sine overordnede mål, med
ferdigstillelse planlagt i 2026. I 2025 vil hovedfokuset være byggingen av den
nye dypvannskaien, med vekt på pele- og betongarbeid. Prosjektet tar hensyn til
torsken i fjorden sin gyteperiode. I henhold til vedtak fra Statsforvalteren
vil derfor ikke pelearbeidene starte opp før senere i vår.
- Økonomisk er vi også i rute, og jeg forventer fortsatt at
prosjektet blir realisert innenfor oppsatte kostnadsrammer. Vi er godt i gang
og jobber målrettet sammen med vår entreprenør Vest Betong for å holde
fremdriften, sier Martin Fransson fra Kystverket.
Stig Frammarsvik, kommunaldirektør for tekniske tjenester i
Rana kommune, er fornøyd med fremdriften og understreker betydningen av
prosjektet for regionen:
- Dette er en viktig satsing for fremtiden til Mo i Rana og
hele regionen. Vi ser tydelig at prosjektet går etter plan, og vi er fornøyde
med fremdriften. Den nye dypvannskaien og forbedrede forhold ved
Toranesterminalen vil gi næringslivet styrket konkurranseevne, sier Stig
Frammarsvik.