Elektrifisering av tømmervogntog har det vært, og er det nok, en del meninger om. Nå er denne uansett i drift og ble med det verdens første serieproduserte batterielektriske tømmerbil med tandem og kran. Vogntoget er i drift utenfor Ånge - vest for Sundsvall i Sverige.
74 tonns totalvekt
FIRE FEM TIMER: Sjåføren forteller om ca. 20 mils rekkevidde og lading etter fire til fem timers kjøring.Olle Melkerhed
Bilen, en Scania 45R 6x4 med 624 kWt batterikapasitet brutto skal klare ca. 25 mils rekkevidde på arket. Teknisk totalvekt på bilen på bildet er 64 tonn, men det er mulig med 74 tonns totalvekt ifølge Scania. El-motoren er en EM 450 C3-6 med 450 kW effekt.
Tømmerbilen ble lansert på Elmia ifjor høst. Nå kjører den tømmer med Rolf Lövgren bak rattet. Han kjører for SCA og Lövgrens Åkeri og Entreprenad AB.
Den er bygd som en tradisjonell tømmerbil med kran. Den skal
brukes som alle andre tømmerbiler.
Stille
– For meg handler det om å bli kjent med bilen og
lære meg å kjøre den riktig. Selv om jeg har ti års erfaring med
tømmertransport, er det en del jeg må lære meg. En viktig forskjell er at jeg
tidligere har kunnet høre på motoren når jeg kjører og avgjøre når jeg skal
gire i bakkene. Nå er det stille i førerhuset, så jeg må kjenne på bilen på en
annen måte, sier Lövgren.