Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Studie: Rekkeviddebonus – men batteriene ødelegger regnestykket

Rekkevidden leverer – batteriene lever ikke opp til prisen. En ny studie peker på ineffektiv ressursbruk i tungtransporten.

Du kan laste ned rapporten her.

Europeiske el-lastebiler kjører lenger enn oppgitte forbrukstall skulle tilsi. I gjennomsnitt leverte de tunge trekkvognene 11–19 prosent bedre rekkevidde enn produsentene lover. 

Det skal legges til at studien, som ble publisert denne måneden og utført av ICCT20, baserer seg på typiske "kontinentale kjøreforhold i Sentral- og Vest-Europa". Dette gjør at det er noe forskjell fra et typisk norsk kjøremønster og som kan bidra til å nyansere bildet noe, uten at hovedkonklusjonene blir annerledes av den grunn. 

  • "Norske kjøreforhold" vil ofte innebære mer opp- og nedoverbakker. Det gir økt energiforbruk i oppoverbakke, som delvis kompenseres av regenerering av energi i nedoverbakker.
  • Snitthastighetene på europeiske veier er høyere enn i Norge, hovedsakelig på grunn av "rette motorveistrekninger og mindre kupert terreng. Økt hastighet bidrar til høyere energiforbruk. 
  • Så skal det sies at veldig mange av de el-lastebilene som går i Norge i dag er i regional kjøring på veier som kan sammenlignes med de man har på kontinentet. Det betyr at den praktiske forskjellen på "kontinentale kjøredata" og "norske kjøreforhold" ikke nødvendigvis er så stor som man ofte vil ha det til.  

International Council on Clean Transportation ble etablert i 2001 og er en fagtung lobbyorganisasjon for reduksjon av klimagassutslipp fra transportsektoren.

Studien har basert seg på telematikkdata fra kjøretøyene.

Analysen bygger på data fra 91 elektriske trekkvogner i ordinær varetransport. Energibruken var samtidig markant lavere enn for tilsvarende diesellastebiler, med et kutt i forbruket på rundt to tredjedeler.

For store batterier driver kostnadene

Til tross for gode driftsresultater peker rapporten på et kostbart paradoks. De fleste kjøretøyene har batterier som er langt større enn nødvendig for hverdagsdrift. I gjennomsnitt ble bare 44 prosent av kapasiteten brukt før ny lading. Batteriene dimensjoneres for de mest krevende dagene, men slike oppdrag er unntaket snarere enn hovedregelen.

Denne underutnyttelsen driver opp totalkostnaden og gjør at el-lastebiler ofte fremstår dyrere enn dieselalternativene. 

"Batteriene er i praksis for store og for dyre. Dermed blir den økonomiske gevinsten borte", oppsummeres det i rapporten.

Bedre økonomi krever smartere bruk

Studien anbefaler at el-lastebiler settes inn på ruter med lange daglige kjørelengder og høy forutsigbarhet, kombinert med hyppige ladepunkter. I tillegg trekkes strategisk lading på rimelige tider og bruk av fornybar strøm i egne depoter frem som tiltak som kan bedre både økonomi og klimaeffekt.

Andre forslag er fritak for bompenger, restverdigarantier ved leasing og enklere tilgang til grønn strøm. Slike virkemidler trekkes frem som avgjørende for å få tungtransporten over på elektriske løsninger i større skala i Europa.

Powered by Labrador CMS