Det nye EL-vogntoget til Verdalskalk.

- Diesel føles utdatert i forhold

Verdalskalk har kjørt elektrisk vogntog på 66 tonn siden mars, og sjåførene er så langt storfornøyde. 

Publisert

Spesifikasjonene på bilen er:

  • Scania P 45 B6X2/4NBFørerhus
  • CP17NAkselavstand 4550 mm
  • 9 Batterier 300 kWh batterikapasitet
  • Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
  • Girkasse: 6-trinns girkasse
  • Bakaksel med navreduksjon
  • 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
  • 74 tonn teknisk totalvekt
  • Ladekapasitet 130 kW

Påbygg:

  • Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg
  • Hydraulisk kapelltak fra Robol
  • Skal gå med 4-akslet tipphenger.

I mars tok Verdalskalk i bruk sitt første elektriske vogntog, som har en totalvekt på 66 tonn. Årlig vil det transportere omtrent 120.000 tonn kalk fra bruddet til Trondheim Havn Verdal for utskipning. Etter å ha brukt EL-vogntoget i tre måneder, deler bedriften nå sine foreløpige erfaringer med det nye kjøretøyet.

Over all forventning

 «Ifølge sjåførene fungerer EL-vogntoget over all forventning, og den er en fryd å kjøre. Nok kraft og et fantastisk førermiljø. Flere av sjåførene påpeker nå at de dieseldrevne vogntogene føles utdaterte og umoderne i forhold. Bilen har gått som en klokke siden vi fikk den i mars og har nå passert 27.600 km. Noe justering og tilpassing av påbygg/sidematikk har dog vært nødvendig », skriver Verdalskalk. 

«Det tok noe tid å tilpasse bruk og kjøremønster til EL-vogntogets premisser, men vi ser allerede en markant forbedring i energiforbruk siden oppstarten av EL-vogntog i rute i uke åtte. I dag ligger gjennomsnittlig energiforbruk på 15,8 kwh/10 km, med rekord i uke 19 på 12,9 kwh/10km», skriver de videre. (se figur 1).

Figur 1: Oversikt over gjennomsnittlig energiforbruk på EL-vogntog per uke. Statistikk siden oppstart i uke 8, 2023.

Kutter forbruk betraktlig

Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn. Ved gode værforhold er det mulig å kjøre fire turer før den må lades. Det er gjør det mulig å kjøre syv turer med EL-vogntog på formiddagsskiftet og åtte turer på ettermiddagsskiftet. Det gjør at EL-vogntoget produserer én tur mindre på to skift i forhold til en standard dieselbil.

Verdalskalk forteller videre at de er ivrige på å følge videre utvikling av lignende teknologi og er stolte av deres samarbeid med Scania. De fortsetter å ha møter med Scania Pilot Partners annenhver fredag for å forbedre bruk av vogntoget for både bedrift og for sjåførene.  EL-vogntog med tilnærmet samme kapasitet som dieselbilene de har i dag på markedet. De ser også på muligheten for EL-vogntog med 70 tonns totalvekt innen 2024.

Powered by Labrador CMS