Sender tømmer fra Drammen til Kina

Det politiske klimaet mellom Kina og Norge er iskaldt. Likevel klarer Greencarrier og Viken Skog å eksportere norsk tømmer til Midtens Rike.

Publisert Sist oppdatert

Siden februar har det foregått et prøveprosjekt i Drammen med eksport av tømmer til Kina. Nesten 250 containere med tømmer fra Viken Skog har forlatt logistikk- og transportselskapet Greencarriers område på Drammen havn.

Aldri tidligere er det blitt eksportert tømmer regelmessig fra Norge til Kina. Eksporten har nå holdt på i snart fem måneder, og produksjonssjef Anders G. Terum ser ikke bort fra at dette kan bli et satsingsområde også på sikt. Greencarrier har på sin side allerede en utstrakt virksomhet tilknyttet Kina, der selskapet nå har syv avdelingskontor, men det er første gang logistikkselskapet har eksportert tømmer til landet, opplyser Greencarrier i en pressemelding. 

Tesla og tømmer

Greencarrier representerer en stor og økende import- og eksportvirksomhet på Drammen havn, og selskapet håndterer blant annet alt som er av Tesla-biler til Norge for importøren.

- I dag er det en stor ubalanse i import og eksport mellom Asia og Norge. Det går altfor mange tomme containere tilbake til Asia som burde vært fylt med norske varer. Dette tømmer-prosjektet kan være med på å rette opp litt av balansen, samtidig som det kan utvikle Drammen havn til også å bli en stor eksporthavn, sier Terje Alm, leder for Greencarriers avdeling i Drammen.

Alm tror prøveprosjektet kan åpne opp for at et av de virkelig store rederiene kan opprette en linje fra Drammen havn til Kina og Asia.

Etter at fabrikkene på Follum og Tofte ble nedlagt, må Viken Skog eksportere mer tømmer. Det er ikke nok foredlingskapasitet i Norge. 

Byggeboom

I Kina er det et stort behov for tømmer, hovedsakelig på grunn av en gigantisk byggeboom. Produksjonssjef Anders Terum legger ikke skjul på at Viken Skog ser på Kina som et veldig spennende marked. Etter at Viken skog startet med eksport, har også AT Skog i Agder begynt med eksport til Kina.

- Vi ønsker å lære mer om dette markedet, og etter en del diskusjon valgte vi å sette i gang dette prøveprosjektet. Foreløpig ser det jo bra ut, men vi vet jo at det både er krevende og risikofylt å drive med eksport av denne typen til Kina, sier Terum.
Drammen havn står for halvparten av det som går via havn fra Viken Skog 

- Også for dette prosjektet har det vært helt naturlig og praktisk å benytte Drammen havn som utskipingssted og en profesjonell transportør som Greencarrier, sier produksjonssjef Anders G. Terum i Viken Skog.