Døgnhvileplassen på Roverud nord for Kongsvinger er klar for å ta imot tungbilsjåførene. Plassen åpnet 1. februar.
Døgnhvileplassen på Roverud nord for Kongsvinger er klar for å ta imot tungbilsjåførene. Plassen åpnet 1. februar.

Ny døgnhvileplass åpnet ved Kongsvinger

I Kongsvinger-området har ikke tungbilsjåførene hatt noe egnet sted å ta sin lovpålagte hvile, før nå.

Publisert

1. februar åpnet en ny døgnhvileplass på Roverud med 15 oppstillingsplasser, oppholdsrom og sanitæranlegg.

Her er det drivstoffanlegg og storbilvask, og dekkreparasjonsverksted 200 meter unna. I tillegg har sjåførene wifi-tilgang, matvarebutikk i gangavstand og turområder i umiddelbar nærhet. Døgnhvileplassen ligger langs fylkesvei 205, 250 meter fra riksvei 2.

- Vi er veldig glade for å kunne tilby tungbilsjåførene en så godt tilrettelagt døgnhvileplass, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken.

Brandval Bil/TF Maskin

- Brandval Bil/TF Maskin ved Terje Furuseth var eneste tilbyder da vi lyste ut anbudskonkurransen om etablering og drift av en døgnhvileplass i Kongsvinger-området. De leverte et godt tilbud som oppfylte alle våre krav og vel så det, sier Løkken.

Avtalen mellom Statens vegvesen og Brandval Bil AS/TF Maskin gjelder i ti år med mulighet for forlengelse i to år. Statens vegvesen betaler Brandval Bil AS/TF Maskin en årlig leie som skal dekke drift og vedlikehold av plassen. Den årlige leieprisen er 930.000 kroner.

- Vi ønsker å inngå avtaler med private aktører som har egeninteresse av å holde døgnhvileplassene i god stand så de blir attraktive for sjåførene, sier Løkken.

Stort behov

Terje Furuseth i Brandval Bil AS/TF Maskin er glad for at denne plassen åpnet nå.

- Siden det er langt til neste døgnhvileplass, har sjåførene måttet ta hvilen på steder som ikke er tilrettelagt for det. Denne plassen fyller derfor et stort behov og blir et løft for transportnæringen, sier Furuseth.

Norges Lastebileier-Forbund ved forbundsleder Tore Velten var også til stede under åpningen av døgnhvileplassen på Roverud.

- Vi er glade for å få plasser der vi vet det er åpent. Mange sjåfører kjører faste strekninger, og når det plutselig er stengt der de pleier å ta hvilen, skaper det utfordringer. Døgnhvileplasser som denne, som er tilrettelagt for kjøre- og hviletid, bidrar til å gi sjåførene en arbeidsdag som de kan holde ut med i mange år, sier Velten.

Han legger til at plasser med gode toalett- og sanitærforhold også gjør det enklere å rekruttere jenter til transportfaget.