Regjeringens forslag til statsbudsjett 2023:

- Dette er skuffende lesning, sier Ole A. Hagen og Are Kjensli, henholdsvis næringspolitisk direktør og adm. direktør i NHO LT, og viser til forslag til statsbudsjett for 2023. Foto: Per Dagfinn Wolden.

- Skuffende samferdselsbudsjett

- Regjeringen legger frem et skuffende samferdselsbudsjett. Kuttene i samlet ramme gir stopp og utsettelser i viktige infrastrukturprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport i en kommentar til regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2023.

NHO LT-sjefen presiserer også at samtidig at skatter og avgifter øker kraftig, samtidig med at drivstoffavgiftene kuttes kun for landbruk og anleggsbransjen.

Skuffet over ambisjonsnivået

Kjensli er også skuffet over at det heller ikke er noen ambisjoner for forskning og utvikling eller grønt landtransportprogram.

- Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har i hele år snakket ned ambisjonene for sin egen sektor. Vi ser nå resultatet svart på hvitt. Det blir kutt i viktige prosjekter for næringslivet, som E134 Oslofjord-forbindelsen, Fellesprosjektet Vossebana/E16 Arna–Stanghelle i Vestland og E6 Megården–Mørsvikbotn i Nordland. Totalt er det foreslått en ramme på 82,7 milliarder kroner til Nasjonal transportplan, ned fra 85,4 milliarder kroner i Solberg[1]Regjeringens siste budsjett i 2021, sier Kjensli som også viser til kraftig økning i skatter og avgifter for næringslivet, og det er heller ikke kutt i drivstoffavgifter for transport- og logistikkbransjen.

- Økte skatter svekker bedriftenes økonomi og evne tila investeringer

- Regjeringen øker skatter og avgifter med 47 milliarder kroner. Dette vil svekke næringslivets økonomi og evne til å realisere viktige investeringer, blant annet for å realisere det grønne skiftet. Bransjen har betydelig økte kostnader som følge av økte drivstoffpriser, men ser at Regjeringen kun vektlegger anleggs- og landbruksbransjen. Dette er igjen skuffende for transport- og logistikkbransjen. Mer snakk og ikke mer penger til innovasjon eller Grønt Landtransportprogram, sier NHO LT-sjef Are Kjensli.

Han blir supplert av NHO LTs næringspolitisk direktør, Ole A. Hagen, og som viser til at St.prp.1 har en langt fyldigere omtale av samferdselsforskningen i Norge, men at det ikke ligger an til noen satsinger.

– Vi har i lengre tid arbeidet for å sikre en satsing på innovasjon for fremtidens mobilitet, digitalisering og det grønne skiftet, men statsbudsjettet løfter ikke disse områdene, sier Ole A. Hagen.

Flere budsjettsaker:

Powered by Labrador CMS