Latviske Dinotrans har vært et beryktet transportselskap. Her et bilde fra da de hentet filippinske sjåfører til kjøring i Europa.

- For mye bry med kabotasje i Norge

Det latviske transportselskapet Dinotrans har sluttet med kabotasje i Norge, blant annet på grunn av «vanskeligheter regelverket påfører administrasjonen».

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2019 ble Dinotrans ilagt et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner for brudd minstelønnkravet ved allmenngjøringen i transportsektoren i Norge.

Logistikk2020:
Grønn, effektiv og lønnsom

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 15. april
Hvor: Clarion Hotel The Hub, Oslo
Blant foredragsholderne:
Torbjørn Johannson, Asko
Silvija Seres, teknolog og matematiker
Marit Vårdal, Maersk
Karoline Bjørklund, NHO Logistikk og Transport
Erik Røhne, CargoNet
Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Group.

Program, foredragsholdere og debatt oppdateres fortløpende på www.logistikk2020.no

Les mer om dette på Lastebil.no.

I etterkant av dette, la SIA Dinotrans ut dette på sin nettside:

«SIA Dinotrans vil ikke fortsette med kabotasjetransport i Norge, med mindre disse transportene kun har som mål å redusere tomkjøring mellom lastepunkter for internasjonale transporter. Det er flere grunner til dette. Hovedgrunnen, er at SIA Dinotrans' virksomhet er å tilby internasjonal transport basert på egne resultater og ikke innenlands transport.

Vi anerkjenner lokale selskapers behov for å utføre innenlands transport.

En annen årsak til å begrense kabotasje-kjøring, er vanskeligheter regelverket påfører administrasjonen.»

Administerende direktør Staffan Resare i Dinotrans sier til Lastebil.no at de kjører kabotasje i Tyskland og Sverige, men altså ikke i Norge fra høsten 2019.

Powered by Labrador CMS