KIELFERGA: Color Line kjører daglig mellom Oslo og Kiel. Her Color Magic i Oslo.

Ikke negative – men stiller krav

DFDS Seaways og Color Line får skryt av havnedirektør Ingvar M. Mathisen for å ha bidratt til konstruktiv og med god dialog. Men hva mener rederiene selv om en mulig terminalflytting?

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Moderne Transport spør representanter for utenlandsfergene om prosessen og hva de ønsker.

Les om flytteplanene her: Oslo-fergene på flyttefot?

MENER DAGENS LØSNING ER BEST: Erik Brynhildsbakken, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

Den første som svarer er Color Line.

- Rapporten har akkurat kommet, og det er et ganske omfattende dokument. I første omgang skal vi gå meget grundig gjennom rapporten inkludert alle fagrapportene. Dét holder vi på med nå. Vi i Color Line mener i utgangspunktet, at dagens løsning med utenriksferger på Hjortnes og Vippetangen, er den beste løsningen også for fremtiden, svarer Erik Brynhildsbakken. Han tiltrådte som konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line 1. september.

DEN SISTE DANSKEBÅTEN: DFDS går daglig mellom Oslo og København.

- Men som sagt – vi vil studere denne utredningen veldig nøye. Color Line ønsker å være en konstruktiv partner i realiseringen av Oslo som den grønne fjordbyen, hvor samspillet mellom sjø og land blir best mulig for alle parter. Det er jo slik at denne rapporten prøver å se dette i et langsiktig perspektiv. Hvor er vi i 2040? – forenklet sagt. Da er det helt klart mange usikkerheter, og det er også mange parter her. Høringen blir viktig. Det arbeidet som vi og de andre partene nå skal gjøre, for å komme med best mulig høringsinnspill til denne prosessen, blir da tilsvarende viktig, slik at vi får et så bra resultat som mulig, sier Brynhildsbakken.

- Hvordan stiller DFDS Seaways seg i utgangspunktet til en mulig flytting?

MENER FLYTTING VIL GÅ GREIT: Nicole Seroff, Vice President, Communications i DFDS Seaways.

- Det vil gå greit for oss, så lenge man tillater oss å beholde våre tidspunkt for ankomst og avgang, samt fleksibel kapasitet. Vi må også ha fleksibel adgang til fartøyet ved kai, hvilket er essensielt viktig for DFDS Seaways i dag. Likeledes adgang til terminalen for både våre gående og kjørende passasjerer og våre fraktkunder. Vi må ha høy effektivitet i vår operasjonelle layout. Og sist, men ikke minst, er det avgjørende for den videre virksomheten, at vi holder kostnadsnivået nede, ramser Nicole Seroff, Vice President, Communications i DFDS Seaways opp. Hun legger til:

- DFDS Seaways har deltatt aktivt i prosessen med konstruktive innspill rundt våre krav for å utvikle en bærekraftig forretningsplattform fremover. Siden vi fortsatt er i dialog, kan vi ikke kommentere ytterligere på dette stadiet.

Powered by Labrador CMS