Elisabeth Stenersen i Wolt fikk prøve CityQ-sykkeln på snøføre i Oslo. Her sammen med CEO i FLEET Andras Hætta.

Wolt tar i bruk norske lastesykler

Wolt kjører i vinter en pilot der leveringsbudene skal levere restaurantmat og dagligvarer med elektriske lastesykler fra norske CityQ.

Publisert

CityQ er et norsk selskap som har utviklet en elektrisk lastesykkel til bybruk. Det første syklene er i bruk hos kunder blant annet i Tyskland, Belgia og England, og etter nyttår vil de bli et vanlig syn også i Oslo.

Tidlig neste år vil nemlig last mile-distributøren Wolt ta i bruk syklene i hovedstaden i samarbeid med FLEET Mobility Solutions og CityQ.

– Jeg fikk kjøre den selv, og jeg føler virkelig at dette vil være en revolusjon for leveranser i byen. Mer plass til våre leveranser, mye lettere å komme seg rundt i Oslos overfylte gater, lett å parkere og viktigst av alt: miljøvennlig og utslippsfritt, melder Elisabeth Stenersen, Wolts daglige leder i Norge på LinkedIn.

Morten Rynning er grunnlegger og administrerende direktør i CityQ, og har stor tro på lastesyklenes fremtid.

Fem sykler

Wolt tar i første omgang i bruk fem lastesykler, som leases gjennom FLEET. Syklene er utstyrt med en lasteboks på én kubikkmeter som har god plass til både restaurantmat og dagligvarer. I vintermånedene har de også fått piggdekk, som skal bidra til bedre fremkommelighet og høyere sikkerhet på snø og is.

– Det er veldig gøy at Wolt tester våre lastesykler. Vi har hatt en god dialog med Wolt over lengre tid, og ser frem til å se de blå syklene i Oslos gater. Det har vært noen spørsmål fra både Wolt og budene om hvorvidt CityQ kommer seg frem på norsk vinterføre, men vi er overbevist om at syklene vil tale for seg selv nå som de kommer på veiene i den kanskje mest utfordrende tiden i Oslo, nemlig januar og februar, sier Morten Rynning, gründer og administrerende direktør i CityQ.

Wolt tar i bruk fem elektriske firehjulssykler fra CityQ i Oslo nå i vinter.

Som en del av leasingavtalen, stiller FLEET også med en serviceavtale for vedlikehold og eventuell feilretting av syklene. 

– Vi forsto tidlig at for budpartnerne er driftssikkerhet på syklene helt essensielt. Dette er arbeidsverktøyet deres, og dersom noe ryker, får de ikke gjort jobben sin. Derfor står vi klare med teknikere som kan rykke ut på kort varsel og rette eventuelle feil. I tillegg har vi noen reservesykler tilgjengelig i tilfelle vi ikke kan rette feilen innen kort tid. Men, CityQ-syklene har vist seg så driftssikre at vi regner med langt mindre behov for vedlikehold enn med vanlige sykler, sier Andreas Hætta, administrerende direktør i FLEET Mobility Solutions.

CityQ er norsk og med tysk utviklingsteam. De første syklene er laget i Nürnberg. Vi i Moderne Transport fikk teste sykkelen i vår, og hadde den også utstilt hos oss på konferansen Logistkk23 på Vika Kino i mai.

If you can make it here …

Pilotprosjektet med fem sykler i Oslo, kan åpne store muligheter for CityQ og så i andre byer og land. Wolt har drift i 28 norske byer og til sammen 25 land. Går pilotprosjektet i Oslo vinterstid bra, bør det være få begrensninger for hvor syklene kan brukes.

– Når vi skal gjøre moderne byer smartere og mer bærekraftige, er det fantastisk å ha med en internasjonal samarbeidspartner som Wolt på laget. Om CityQ-syklene fungerer godt her i Oslo, er det ingenting som tilsier at de ikke skal bli suksess i Bergen, Reykjavik, Berlin eller Athen. Vi har allerede sett internasjonal interesse for lastesyklene, og gleder oss til å ta dem med ut i verden sammen med Wolt, sier Rynning.

Gründer Morten Rynning har tidligere fortalt til MT om mange mulige bruksområder for sykkelen, deriblant matleveranser som nettopp Wolt driver med.

– Lastesykler begynner å bli en naturlig del av mange kjøretøyflåter. Siden dette er en sykkel, kan man også parkere mer eller mindre hvor man vil, uten at man risikerer parkeringsbot, sa Rynning da.

Fleksibel løsning

Lastesyklene fra CityQ veier ikke mer enn 140 kilo med lastekassen montert, og har en rekkevidde på mer enn 100 kilometer – det er nok til å kjøre leveranser hele dagen. Toppfart er 25 km/t på batteri, og ettersom dette er en sykkel er det ikke behov for førerkort for å kjøre den. Som sykkel har den lov til å kjøre på både bilveier, fortau og sykkelveier, og kommer frem på områder som er sperret for levering med bil som blant annet Aker Brygge og deler av Bjørvika.

Batteriene kan løftes ut i løpet av sekunder, og sykkelen kjører også fint på ett batteri. Dermed kan ett batteri kan stå til lading mens sykkelen er i bruk. Det gir god fleksibilitet.

Powered by Labrador CMS