SELGE: Dag Harlem (t.v.) og Kim Christensen i Norway Trucks skal selge traller og påbygg som eksportsjef Guillermo Meastre og hans kollegaer i Leci Trailer produserer.
SELGE: Dag Harlem (t.v.) og Kim Christensen i Norway Trucks skal selge traller og påbygg som eksportsjef Guillermo Meastre og hans kollegaer i Leci Trailer produserer.

Skal selge spanske Leci

ZARAGOSA-Spania: Nystartede Norway Trucks har fått agenturet på spanske Leci Trailers.

Publisert

Norway Trucks ble startet i vinter og eies av Dag Harlem og Kim Christensen. De skal i første omgang tilby hengere og påbygg til kunder fra sine lokaler i Råde.

Nå er avtalen med det som vil bli den største og viktigste leverandøren i boks for Norway Trucks. Spanske Leci Trailers ble startet i 1990, og produserte 8061 hengere og bilpåbygg i fjor. I år forventer de å passere 10.000 enheter. Nå skal de spanske hengerne og påbyggene blir tilgjengelig også for norske kunder.

Stort

Leci Trailer har hovedkvarter og fabrikken i Zaragosa, midt imellom Barcelona og hovedstaden Madrid. I fjor gikk 43 prosent av det de produserte til det spanske hjemmemarkedet, mens resten ble eksportert til store deler av Europa, men også til Sør-Amerika, USA og Canada og Midt-Østen.

I Danmark er det den private importøren av Mercedes-Benz som har importert og solgt Leci siden 2006. I Norge har ikke Leci vært representert med egen forhandler på en god del år.

Viktigste

SIDER: Side om side ligger sandwich-platene som skal bli skapsider og blir klargjort.
SIDER: Side om side ligger sandwich-platene som skal bli skapsider og blir klargjort.

Trallene som Leci skal bygge til fremtidige norske kunder, skal bygges etter norske krav og preferanser. Det betyr både at trallene bygges for 50 tonns totalvekt og blant annet med 18 tonns kingpin.

Leci bygger i praksis alle typer traller og påbygg. Største andel av produksjonen er naturligvis standardiserte produkter, men side om side med disse bygges også kundetilpassede og spesialiserte hengere.

Hårete mål

For Norway Trucks er målet å etter hvert å selge mellom 100 og 150 hengere fra Leci i året. De mener markedet er lystne på og tiden inne for å få flere aktører på det norske markedet. Utfordringer med leveringstider fra nesten alle aktører har vært med på å fremskynde ønsket om flere leverandører.

Moderne

FORNØYD: Dan Inge Fjærvik driver Timetrekkeren og var fornøyd med det Guillermo Meastre og hans kollegaer kunne vise frem.
FORNØYD: Dan Inge Fjærvik driver Timetrekkeren og var fornøyd med det Guillermo Meastre og hans kollegaer kunne vise frem.

Leci Trailers er en stor produsent som de siste årene har investert svært mye for å modernisere produksjonen.

10 BAD: All forberedelse før lakkering skjer automatisk i et 10 bads anlegg hvor hele understellet dyppes.
10 BAD: All forberedelse før lakkering skjer automatisk i et 10 bads anlegg hvor hele understellet dyppes.

Som mange andre har også Leci slitt med ramme og stålkonstruksjoner som har rustet. Nylig tok de i bruk det som er Europas største automatiserte lakkanlegg.

RENGJØRING: Alt vaskes grundig i vaskeanlegget før grunning- og lakkprosessen begynner.
RENGJØRING: Alt vaskes grundig i vaskeanlegget før grunning- og lakkprosessen begynner.

Utfordringen for lakkerte flater er ofte rengjøringen. Før alle deler lakkes blir de løftet igjennom 10 forskjellige kar med både kjemikalier og vaskemidler før det til slutt grunnes.

Enorme

Hele vaskeprosessen er automatisert, og tar 30 minutter. Store traverskraner fører rammene ned i bad etter bad. Hver av karene er 14 meter lange, 2,6 meter brede og 2,8 meter dype.

Siste stasjon er grunningen som blir påført i alle kroker og kriker. 90 prosent av alt vannet som brukes i prosessene gjenbrukes, og lakken som skal på i neste trinn er også vannbasert.

FORSKJELL: Guillermo Meastre viser frem forskjellen med overflatebehandlingen de bruker nå kontra tidligere tider.
FORSKJELL: Guillermo Meastre viser frem forskjellen med overflatebehandlingen de bruker nå kontra tidligere tider.

Deretter går alt inn i enorme lakkbokser som holder 60 grader. Etter at Leci tok i bruk det nye lakkanlegget har de også lansert 10 års rustgaranti på sine rammer. Ved siden av sin egen produksjon gjør Leci og lakkarbeider for andre selskaper, som for eksempel kranprodusenten Hiab.

Satser bredt

Det første produktet som Norway Trucks vil ta inn fra Spania er thermotraller. Neste trinn vil være tilsvarende traller med huckepack-fester for å kunne løftes på tog.

Alle trallene vil være fiks ferdig i Spania. Kjølemaskin kan monteres enten i Danmark på vei mot Norge eller på fabrikken i Spania etter hva kunden foretrekker. Norway Trucks har gjort en egen avtale Carrier i Danmark for montering av kjølemaskiner.

VOLUMET: Det er kapelltraller som denne som er det største volumet for Leci Trailer, med thermotraller som en god nummer to..
VOLUMET: Det er kapelltraller som denne som er det største volumet for Leci Trailer, med thermotraller som en god nummer to..

Selv om skaptrallene etter all sannsynlighet blir det største volumet av Leci traller i Norge vil Norway Trucks også kunne selge resten av produktrangen til Leci. Det spenner fra gardintraller til maskintraller, containerhengere til helt skreddersydde løsninger. I produktkatalogen har de også hengere med både uttrekk, bredding og heising av tak.

To linjer

Leci bruker stål fra svenske SSAB i sine rammer. Disse lages på to produksjonslinjer. Den ene går i alle standardproduktene, mens den andre er forbeholdt spesialproduksjon.

Produksjonen går tre skift og på døgndrift. Totalt jobber det 1000 mennesker i produksjonen som i stor grad er manuell.

STRESSTEST: Leci Trailer har sin egen stresstest-benk.
STRESSTEST: Leci Trailer har sin egen stresstest-benk.

Leci Trailers har et stort nettverk av egne serviceverksteder i hele Spania og de nærliggende landene. I Norge vil det være Norsk Tungbilservice i Råde som skal klargjøre og være servicepunkt for Norway Trucks og Leci. Det er også der Norway Trucks leier kontorer.

Powered by Labrador CMS