Netthandlerne kommer tilbake

Sju av ti som har handlet varer på nett, har handlet i den samme nettbutikken tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser Posten og Brings e-handelsrapport for 2014.

Hovedårsaken er at det oppleves er enkelt og trygt. Pris og fri frakt har derimot mindre betydning for valg av nettbutikk. 80 prosent av norske forbrukere rangerer trygghet som den viktigste grunnen til å velge en nettbutikk fremfor en annen.

- Har du først fått en kunde inn i butikken din og gitt den trygghet, enkelhet og forutsigbarhet, vil han eller hun  forbli lojal. Vi går i større grad tilbake til butikker vi kjenner, og som gir oss det vi ønsker. Det betyr at pris har noe mindre betydning, mener konserndirektør for e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

- Dette er gode nyheter for nettbutikkene. De som klarer å skape en god kjøpsopplevelse vil oppleve at kundene kommer tilbake og handler - igjen og igjen, sier Henriksen i en pressemelding fra Posten.

I e-handelsrapporten for 2014 er over 4500 nordiske forbrukere spurt om sine handlevaner av fysiske varer på nett.

- Våre analyser viser at forbrukere som handler på nett er blitt mer modne og erfarne. Kundeomtaler, sider for prissammenligning og søkemotorer brukes fortsatt flittig, men årets undersøkelse viser at forbrukeren i langt større grad enn tidligere går direkte til nettbutikkene for å finne informasjon og for å handle, forklarer Henriksen.

Hele seks av ti nordmenn går direkte til hjemmesiden til nettbutikken de vil handle i. Henriksen mener at det fortsatt er smart med søkemotoroptimalisering, men at prioritering  av egen hjemmeside blir vel så viktig i tiden fremover.

- Kundene vil ha det enkelt, trygt og forutsigbart. Derfor kan det være smart å bruke noe av markedsføringsbudsjettet på å oppgradere hjemmesiden og sørge for at den gir kundene en så god kjøpsopplevelse som mulig, råder Henriksen.

Årets rapport har også gått nærmere inn på trender inne e-handel, deriblant såkalt global e-handel, det vil si at man handler fra hvor man vil i verden. Rundt halvparten av de spurte hadde kjøpt en fysisk vare fra utlandet det siste året, hovedsakelig fra Storbritannia og USA. Fra Kina har handelen økt med 10 prosent i 2014.

Powered by Labrador CMS