Biogass-trucken skal håndtere plastballer i gjenvinningsanlegget til Roaf på Skedsmo.
Biogass-trucken skal håndtere plastballer i gjenvinningsanlegget til Roaf på Skedsmo.

Leverte biogass-truck til Roaf

SKEDSMO: Renovasjonsselskapet Roaf er selv med på å produsere drivstoffet til sin nye truck.

Publisert

Romerike Avfallsforedling IKS (Roaf) håndterer avfall fra 350.000 mennesker på

Biogass

Biogass produseres fra organisk restmateriale (avfall og biprodukter). Slikt restmateriale er allerede en del av kretsløpet, og ved konvertering til biogass og anvendelse som drivstoff tilføres det derfor ikke ny CO2 til kretsløpet, i motsetning til hva som er tilfellet ved bruk av fossile drivstoff (autodiesel, bensin, naturgass). Biogass er derfor fornybart og klimanøytralt.

Kilde: Biokraft

Romerike, i Follo og Halden. Da de skulle investere i en ny truck, ville Roaf bytte ut dieselmaskinen sin med noe mer miljøvennlig og tenkte helt naturlig på en elektrisk variant først

– Vi kjører diesel i dag, og det ville vi bort fra. Et av kriteriene vi etterstreber i en anskaffelse er jo en miljøriktig løsning. Alle bør jo det, spesielt oss som jobber aktivt opp mot miljøet, sier fabrikksjef hos Roaf Thomas Nguyen.

Da Hesselberg Truck-selger Tor Arne Heiberg var på besøk for å selge inn sine Linde-trucker, oppdaget han en fyllestasjon for biogass på tomta til Roaf. Dermed dukket tanken om en gassdrevet truck opp.

Gasstrucker er vanlige ellers i Europa, men i Norge er de nesten ikke-eksisterende. En biogassdrevet truck løser imidlertid alle Roafs behov.

– Trucken skal gå fra åtte om morgenen til ti på kvelden i to skift. Da får vi utfordringer med elektrisk drift, og må eventuelt bytte batteri. Det tar tid, sier Nguyen.

Med alle anskaffelseskriterier oppfylt -miljø, driftstid, pris – falt valget på en Linde

Truckfører Julio Cesar Juma kan fylle biogass rett ved Roafs eget anlegg.
Truckfører Julio Cesar Juma kan fylle biogass rett ved Roafs eget anlegg.

H45CNG-394 med biogass som drivstoff. Nguyen synes det er stas at Roaf faktisk er med på å produsere sitt egent drivstoff.

Logistikk2020:
Grønn, effektiv og lønnsom

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 15. april
Hvor: Clarion Hotel The Hub, Oslo
Blant foredragsholderne:
Torbjørn Johannson, Asko
Silvija Seres, teknolog og matematiker
Marit Vårdal, Maersk
Karoline Bjørklund, NHO Logistikk og Transport
Erik Røhne, CargoNet
Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Group.

Program, foredragsholdere og debatt oppdateres fortløpende på www.logistikk2020.no

«Lager» eget drivstoff

Roaf-anlegget sorterer nemlig ut matavfall, som er råvaren til biogassproduksjon. I 2019 sorterte Roaf ut 10.600 tonn matavfall som blir omdannet til biogass og biogjødsel. De aller fleste av Roafs biler går allerede på biogass, og nå gjør altså trucken det samme.

– Dette er sirkulærøkonomi i verdensklasse. Vi selger råvaren og kjøper tilbake produktet, sier han.

Hesselberg Trucks Tor Arne Heiberg (til høyre) overleverte den nye trucken til fabrikksjef Thomas Nguyen 30. januar.
Hesselberg Trucks Tor Arne Heiberg (til høyre) overleverte den nye trucken til fabrikksjef Thomas Nguyen 30. januar.

Biogass er det reneste fossile drivstoffet som finnes og er definert som både fornybart og klimanøytralt.

– Du har heller ikke utslipp av svovel, tungmetaller eller sot. Noe som også gir driftsmessige fordeler på motoren, sier Tor Arne Heiberg hos Hesselberg.

Rett fra fabrikk

Trucken han har levert har løftekapasitet på 4,5 tonn og triplexmast med maks løftehøyde på 5365 mm. Trucken er utstyrt med en balleklemme fra Cascade. Å få den til å gå på biogass fremfor propan, er ikke noe hokuspokus.

Ved forbrenning av biogass er CO2 og vanndamp eneste avgass.
Ved forbrenning av biogass er CO2 og vanndamp eneste avgass.

– I trucken sitter det en VW V6-motor som er konvertert til å gå på gass. Det er et litt annet system enn propan, men dette er noe Linde leverer rett fra fabrikk, sier Heiberg.

Han tviler på at biogasstrucker blir noen storselger i Norge med det første, til det er det for langt mellom fyllestasjonene med biogass.

– Men at det er en meget god løsning miljømessig, er det ingen tvil om, sier Heiberg.

Plast til gjenvinning

Jobben til gasstrucken, som ble overlevert til Roaf i slutten av januar, er å håndtere én kubikkmeter store kuber av sortert plast og papir.

– Vi sorterer plasten i fem ulike kvaliteter, som så selges til Europa for videre gjenvinning. Til slutt blir det til nye produkter, forklarer Nguyen.