PRODUKSJONSMODELLEN: eActros vil bli levert med to eller tre aksler, og med totalvekt på inntil 27 tonn.

Mercedes eActros klar for serieproduksjon

PRIORITERT: Når Mercedes-Benz Trucks nå setter eActros i serieproduksjon, er Norge ett av 12 prioriterte land.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

LADING: Inntil 160 kW lading gjør at det tar en drøy time å lade fra 20-80 prosent, opplyser Mercedes.

Mercedes har hatt en forholdsvis forsiktig oppstart av de elektriske lastebilene. Det er nå tre og et halvt år siden vi stiftet det første bekjentskapet med bilen. I mellomtiden har selskapet hatt ute en liten testflåte i flere mellom-europeiske markeder hvor bilene er blitt benyttet av kunder i regulær trafikk.

Nå lanseres 2. generasjon som er oppgradert etter tilbakemeldinger fra bilene i testflåten. I oktober skal bilene settes i serieproduksjon, og salgsstart er 1. oktober. Bilene som settes i produksjon er bygd på den nye Actros-generasjonen, og får funksjoner som speilkamera og den digitale førerhytta som standard. Alt som fungerer godt, som chassis, interiør, 12V og 24V nettverk, er beholdt, men den elektriske drivlinjen er altså integrert i bilen. Dette gjør at bilen kan produseres side om side med modellene med forbrenningsmotor ved fabrikken i tyske Wörth.

Dobler produksjonen

Med den nye generasjonen dobles den forventede rekkevidden til bilene, slik at de får inntil 400 km rekkevidde. Bilene utstyres med tre eller fire batterier som hver er på 105 kWt.

KOMPONENTER: Her ser vi hvordan de ulike komponentene er plassert i chassiset. Det blir absolutt ikke et tomrom under hytta.

Batteriene kan lades med opptil 160 kW, noe som gjør at bilen lades fra 20-80% på i overkant av en time.

Bilen er utstyrt med en e-aksel, med to gir og to elektriske motorer som til sammen yter 330 kW (442 hk) konstant kraft og med toppytelse på 400 kW (544 hk). Akselen har en regenereringsevne på ca. 300 kW. Regenereringen kan aktiveres med en egen hendel, eller når føreren trykker på bremsepedalen.

Mål som en konvensjonell bil

Med tre aksler får bilene en totalvekt på inntil 27 tonn og har akselavstand på mellom 4 meter og 5,5 meter, og de har full luftfjæring. Rammehøyden er identisk med biler som har konvensjonell drivlinje, og er fullt ut kompatibel for integrering med eksisterende påbygg. I tillegg er bilene utstyrt med høyspent komponenter, for eksempel til kjøleinfrastruktur eller søppelkompaktorer.

INTERIØRET: eActros får den digitale cockpiten fra Mercedes sammen med speilkamera som standard.

Batteriplasseringen går ikke på bekostning av bakkeklaringen, og det laveste punktet er e-akselen i drivlinjen. Under førerhuset hvor forbrenningsmotoren vanligvis, sitter finner vi nå kjøle- og varmeanlegg for temperaturkontroll av batteriene og førerhuset. Kompressor og andre komponenter som er nødvendige, er også lokalisert her.

Skal følge kunden gjennom transformasjonen

Mercedes satser tungt på å følge kundene gjennom hele prosessen med å konvertere til en elektrisk drivlinje. Det ansettes egne e-konsulenter som skal være med kunden gjennom hele prosessen. Disse skal kunne lokale regler, blant annet for hvilke støtteordninger som finnes. Et eksempel er at det finnes bortimot 50 ulike støtteordninger for batterielektriske kjøretøyer og ladeinfrastruktur bare i Tyskland. Daimler har i tillegg til å utvikle batterielektriske kjøretøy, innledet samarbeid med en rekke selskaper som leverer infrastruktur og kan analysere ladebehov og utvikle løsninger for den enkelte kunden.

TRE ELLER FIRE: Det er mulig å spesifisere bilen med tre eller fire batteripakker, hver på 105 kWt.

eActros og Norge

Norge er altså ett av de 12 landene som er utpekt i første fase. I arbeidet med å forberede for eActros er Sebastian Blum ansatt som leder E-mobilitet hos Bertel O. Steen Last og Buss. Gods- og kollektivtransport vil i de nærmeste årene gå gjennom en stor endring. Her vil veien mot utslippsfri og CO2-nøytral transport være et viktig element. I den nærmeste fremtiden vil det handle om elektriske lastebiler, men i et noe lengre perspektiv er Mercedes-Benz også i gang med å utvikle hydrogenløsninger.

Blum har bred erfaring innenfor transportsektoren, blant annet fra Posten og Bring, samt at han kommer fra en stilling som «Supply Chain Road Transport Manager» i St1 Norge AS (siste jobben før han ble ansatt i Bertel O. Steen).

E-MOBILITET: Sebastian Blum er ansatt som leder E-Mobilitet, Bertel O. Steen Lastebil og Buss.

Sebastian er født og oppvokst i Tyskland, og flyttet til Norge i 2006. Han har studert økonomi med fordypning innen logistikk og transport i Mannheim. Han har vært i BOS siden februar 2019 i stillingen som salgssjef for bussanbud.

- Jeg er veldig glad for å kunne bidra med å bygge innovasjonskompetanse på e-mobilitet for lastebil i Bertel O. Steen, og ser frem til å være en del av det å etablere robuste og lønnsomme løsninger for fremtiden», sier Sebastian Blum, som startet i stillingen 1. august.

- Den nyetablerte stillingen i Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS, med fokus på e-mobilitet, er en meget viktig del av vår fremtidsstrategi. Den vil utvikles i et nært samarbeid med Daimler AG kombinert med våre nasjonale behov», uttaler Knut Arne Sæta, salgsdirektør lastebil, som ser frem til å få Sebastian på plass og operativ i denne viktige stillingen.

Powered by Labrador CMS